Electrolux överväger att lägga ned kompressorproduktion i USA

Electrolux överväger att lägga ned kompressorproduktion i USA (ELUX) Electrolux överväger att lägga ned kompressorproduktion i USA. Två fabriker kan komma att påverkas - Americold i Cullman, Alabama och Athens Products i Athens, Tennessee. Fabrikerna är en del av produktlinjen komponenter i affärsområdet Professionella Inomhusprodukter. Fabriken i Cullman producerar kompressorer till kylskåp och frysar. Verksamheten har haft ekonomiska problem och är i behov av investeringar. Fabriken i Athens producerar främst motorer till kompressorer som tillverkas i fabriken i Cullman samt till luftkonditioneringsutrustning. En stängning av fabriken i Cullman skulle tvinga fram en personalminskning vid fabriken i Athens. Electrolux-koncernen är världens största tillverkare av hushållsmaskiner och utrustning för kök, rengöring samt skogs- och trädgårdsskötsel. Mer än 55 miljoner produkter - som kylskåp, spisar, tvättmaskiner, dammsugare, motorsågar och gräsklippare - säljs varje år till konsumenter och professionella användare i över 150 länder till ett värde av 124,5 miljarder kronor. Electrolux-koncernen har 87 000 medarbetare och arbetar med ledande varumärken som AEG, Electrolux, Zanussi, Frigidaire, Eureka, Husqvarna, Volta och ElektroHelios. Mer information kontakta Electrolux pressjour på telefon 08-657 65 07. För att ändra eller säga upp denna faxtjänst, vänligen sänd hela detta dokument, med uppgift om ditt namn, företag och faxnummer, till faxnummer 08-738 74 61, med uppgift om vad som ska ändras. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/26/20011026BIT01060/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/26/20011026BIT01060/bit0002.pdf