Electrolux säljer FHP Elmotor i Ankarsrum till Traction

Electrolux säljer FHP Elmotor i Ankarsrum till Traction (ELUX) Electrolux säljer FHP Elmotor i småländska Ankarsrum till AB Traction AB. AB Traction är ett svenskt investmentbolag noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. Verksamheten består i att utveckla och med en egen metodik förädla företag som helt eller delvis förvärvas. FHP Elmotors är en del av produktlinje komponenter inom affärsområdet Professionella Inhomhusprodukter. FHP Elmotors producerar elektriska motorer till gräsklippare och mindre köksmaskiner. Omsättningen är 265 mkr och antalet anställda 265. Försäljningen beräknas vara genomförd den 30 november. Electrolux-koncernen är världens största tillverkare av hushållsmaskiner och utrustning för kök, rengöring samt skogs- och trädgårdsskötsel. Mer än 55 miljoner produkter - som kylskåp, spisar, tvättmaskiner, dammsugare, motorsågar och gräsklippare - säljs varje år till konsumenter och professionella användare i över 150 länder till ett värde av 124,5 miljarder kronor. Electrolux-koncernen har 87 000 medarbetare och arbetar med ledande varumärken som AEG, Electrolux, Zanussi, Frigidaire, Eureka, Husqvarna, Volta och ElektroHelios. Mer information kontakta Per Holmberg, divisionschef , telefon +39 335 832 5384 eller Peter Stillström, VD AB Traction, +46 707 475 661. Electrolux pressjour nås på telefon 08-657 65 07. För att ändra eller säga upp denna faxtjänst, vänligen sänd hela detta dokument, med uppgift om ditt namn, företag och faxnummer, till faxnummer 08-738 74 61, med uppgift om vad som ska ändras. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/26/20011026BIT00770/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/26/20011026BIT00770/bit0001.pdf