Electrolux säljer produktlinjen för Professionell städutrustning

Electrolux säljer produktlinjen för Professionell städutrustning Electrolux-koncernen har idag sålt sin produktlinje för Professionell städutrustning, inom affärsområdet Professionell utrustning, till den danska börsnoterade koncernen NKT Holding A/S. NKT Holding äger Nilfisk Advance, som tillverkar golvvårdsutrustning för professionellt bruk. Avtalet fullföljer det s.k. Letter of intent som parterna skrev under och offentliggjorde den 28 juli i år. Bakgrunden till affären är att de båda företagen anser att det finns klara vinster att hämta i en sammanslagning av verksamheterna. Försäljningen kommer att medföra en reavinst på c:a 200 miljoner SEK. Köpeskillingen uppgår preliminärt till c:a 520 miljoner SEK. Försäljningen berör runt 700 anställda. Electrolux produktlinje har tillverkning i Åmål och Åtvidaberg i Sverige, Elkhart, Indiana, i USA samt i Guardamiglio utanför Milano i Italien. Produktlinjen, som har en omsättning på c:a 850 miljoner kr, tillverkar bl.a. dammsugare, golvbonare, matt-tvättmaskiner, sopmaskiner och städkemikalier för professionellt bruk. Försäljning sker i ett 50-tal länder, huvudsakligen under varumärkena Euroclean, Kent och Pulimat. Försäljningen omfattar inte verksamheten för centraldammsugare. Nilfisk Advance är starka på framförallt marknaderna i USA samt Väst- och Centraleuropa. Electrolux Professionell städutrustning är starka på marknaderna i Skandinavien, Östeuropa och Fjärran Östern. Det nya sammanslagna företaget väntas bli marknadsledande på flera viktiga marknader. Electrolux Professionell städutrustning har sina kunder framförallt inom städföretag, hotell, sjukhus och skolor samt andra institutioner. Electrolux- koncernen har 106.000 anställda (1997) och en omsättning på 113 miljarder SEK (1997). Electrolux är en av världens ledande tillverkare av hushållsprodukter för inom- och utomhusbruk samt motsvarande produkter för professionella användare. För vidare information För vidare frågor, kontakta Håkan Johansson, Senior Vice President Electrolux Professional Appliances, på telefon 08-738 60 00. För frågor till Nilfisk Advance, kontakta VD Ole E. Jakobsen, +45-43 23 81 15. Electrolux Pressjour har telefon 08-657 65 07.