Electrolux säljer produktlinjen professionell kylutrustning till UTC/Carrier Corporation Electrolux säljer verksamheten för professionell kylutrustning, Electrolux Commercial Refrigeration, till United Technologies Corporation, UTC, och dess dotterbolaget Carrier Corporation, i enlighet med ett avtal som träffats mellan Electrolux och UTC. Electrolux är världens största tillverkare av hushållsprodukter för inom- och utomhusbruk, som kylskåp, tvättmaskiner, spisar, dammsugare, motorsågar, gräsklippare och trädgårdstraktorer. Electrolux Commercial Refrigeration, som ingår i affärsområdet Professionell Utrustning, är global leverantör av kyl- och frysutrustning till kommersiella kunder som livsmedelsbutiker och inom läskedrycksindustrin. 1998 hade produktlinjen cirka 2,300 anställda och omsättningen uppgick till c:a 2,5 miljarder kronor. Försäljningen är ett led i Electrolux-koncernens strategi att koncentrera verksamheten inom affärsområdet Professionell Utrustning till professionell köksutrustning samt tvättutrustning, områden där Electrolux har marknadsledande positioner globalt. Försäljningen förutsätter godkännande av berörda myndigheter i USA och en rad andra länder, och väntas vara genomförd vid slutet av året. Köpeskillingen är SEK 1,2 miljarder. Carrier Corporation är världens ledande tillverkare av utrustning för värme, ventilation och luftkonditionering, och är ett dotterbolag till United Technologies Corporation (UTC). UTC tillhandahåller av en lång rad högteknologiska produkter och servicetjänster riktade till företag inom bygg- och anläggningsindustri samt flygplansindustri. Carrier Corporations huvudkontor finns i Farmington, Connecticut, U.S.A. Företaget har 38,000 anställda i 171 länder. Omsättningen för 1998 uppgick till USD 6,9 miljarder. Divisionen för kommersiell kyla kommer att integreras med Carrier Corporations Refrigeration Operations, som är världens största företag inom kyla. - Electrolux Commercial Refrigeration är en bra verksamhet. Däremot är synergierna med vår huvudverksamhet inom konsumentprodukter begränsade, säger Electrolux VD och koncernchef Michael Treschow. - Det är logiskt att låta verksamheten fortsätta att utvecklas i en starkare kombination där det går bättre att skapa synergier för att t.ex. sänka produktionskostnader och få bättre råd att utveckla nya produkter, säger Michael Treschow." - Förvärvet innebär att Carrier får ett bredare sortiment av produkter och tekniker inom butikskyla och får möjlighet att bättre stötta våra globala kunders verksamhet, i synnerhet i Europa, säger Carriers VD John Lord. 1998 omsatte Electrolux totalt 117 miljarder kronor och koncernen har 99,000 anställda. Varje år köper kunder i över 160 länder mer än 55 miljoner produkter från Electrolux för privat eller kommersiellt bruk. Inom Electrolux finns varumärken som AEG, Zanussi, Frigidaire, Eureka och Husqvarna. För ytterligare information För ytterligare information kontakta Heikki Takanen, VD för Electrolux Commercial Refrigeration, tfn: 08-738 63 01 eller 070-592 63 01 eller Detlef Münchow, chef för Electrolux affärssektor Professionell Utrustning, tel: +39- 0438-36 24 21. Electrolux Pressjour nås på tel: 08-657 65 07. Mer information om Electrolux finns också på www.electrolux.se För kontakter med Carrier, ring Foster Kestranek, informationsdirektör inom Carrier Corporation, på tel: +1-315-43 268 43. Mer information om företaget finns på www.carrier.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/19/19991119BIT00010/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/19/19991119BIT00010/bit0002.pdf