Föreslagna nedläggningar enligt åtgärdsprogram aviserat tidigare idag

Föreslagna nedläggningar enligt åtgärdsprogram aviserat tidigare idag (ELUX) Det åtgärdsprogram som aviserats tidigare idag är inriktat på att förbättra koncernens kostnadsstruktur och produktivitet. Programmet beräknas innebära en neddragning av antalet anställda med cirka 2.800 och medföra en avsättning i bokslutet för fjärde kvartalet 2001 på cirka 1.500 Mkr. De föreslagna åtgärderna berör framför allt verksamheten inom vitvaror, men innebär även vissa förändringar inom andra produktlinjer, främst komponenter och den europeiska verksamheten inom utomhusprodukter för konsumentmarknaden. Följande tillverkningsenheter är föreslagna att stängas/omlokaliseras: Produktområde Personal- Tillverkningsenhet neddragning Bøn, Norge Spisar 118 Överföring av tillverkning till Sverige och Italien Burg, Tyskland Spishällar 309 Överföring av tillverkning till Rothenburg, Tyskland Kassel, Tyskland Kylskåp 405 Överföring av tillverkning till Sverige och Italien Intron, Indien Tvättmaskiner 76 Överföring av tillverkning till Butibori, Indien Latinamerika Kompressorer 229 Electrolux-koncernen är världens största tillverkare av hushållsmaskiner och utrustning för kök, rengöring samt skogs- och trädgårdsskötsel. Mer än 55 miljoner produkter - som kylskåp, spisar, tvättmaskiner, dammsugare, motorsågar och gräsklippare - säljs varje år till konsumenter och professionella användare i över 150 länder till ett värde av 124,5 miljarder kronor. Electrolux-koncernen har 87 100 medarbetare och arbetar med ledande varumärken som AEG, Electrolux, Zanussi, Frigidaire, Eureka, Husqvarna, Volta och ElektroHelios. Electrolux Pressjour nås på telefon 08-657 65 07. För att ändra eller säga upp denna faxtjänst, vänligen sänd hela detta dokument, med uppgift om ditt namn, företag och faxnummer, till faxnummer 08-738 74 61, med uppgift om vad som ska ändras. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/14/20011214BIT00050/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/14/20011214BIT00050/bit0002.pdf