Försäljning av Gotthard Nilsson slutförd

Försäljning av Gotthard Nilsson slutförd Electrolux har efter godkännande av berörda myndigheter slutfört försäljningen av Gotthard Nilsson-gruppen till Stena Metall AB. Försäljningen meddelades preliminärt i ett pressmeddelande den 12 november i år.. Gotthard Nilsson är verksamt i Skandinavien inom både återvinning samt framställning av sekundäraluminum. Gotthard Nilsson, som har sitt huvudkontor i Älmhult, har drygt 500 anställda i Sverige, Danmark och Finland. Under 1997 omsatte gruppen cirka SEK 1,9 miljarder. Stena Metall är ett återvinningsföretag med huvudkontor i Göteborg. Avyttringen av Gotthard Nilsson är en del i Electrolux strategi att koncentrera sig på kärnverksamheten. Transaktionen beräknas medföra en reavinst på cirka 150 miljoner kronor. Ytterligare information För ytterligare information, kontakta Hans G. Bäckman, på 070 - 932 06 42. För Stena Metall, kontakta Jan Carlstein på 070 - 575 20 05 eller 031 - 775 20 00. Electrolux Pressjour finns på 08 - 657 65 07. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/12/30/19981230BIT00030/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/12/30/19981230BIT00030/bit0002.pdf