Förvärvet av Diamant Boart slutfört

Förvärvet av Diamant Boart slutfört Electrolux förvärv av Diamant Boart har nu slutförts. Diamant Boart är en världsledande tillverkare och distributör av diamantverktyg och annan utrustning för byggnads- och stenindustrin. Bolaget hade 2001 en omsättning på cirka 2.500 Mkr och cirka 2.000 anställda. Köpeskillingen uppgår till 1.700 Mkr på en skuldfri basis. Förvärvet förväntas ge ett årligt tillskott på 200 Mkr till koncernens rörelseresultat. Verksamheten komer att ingå i affärsområde Professionella Utomhusprodukter och kommer att ingå i koncernens räkenskaper fr o m den 1 juli 2002. Electrolux-koncernen är världens största tillverkare av hushållsmaskiner och utrustning för kök, rengöring samt skogs- och trädgårdsskötsel. Mer än 55 miljoner produkter - som kylskåp, spisar, tvättmaskiner, dammsugare, motorsågar och gräsklippare - säljs varje år till konsumenter och professionella användare i över 150 länder under ledande varumärken som AEG, Electrolux, Zanussi, Frigidaire, Eureka och Husqvarna. Electrolux hade 2001 en omsättning på 135,8 miljarder kronor och 87.000 medarbetare. Mer information Electrolux Pressjour har 08-657 65 07. För att ändra eller säga upp denna faxtjänst, vänligen sänd hela detta dokument, med uppgift om ditt namn, företag och faxnummer, till faxnummer 08-738 74 61, med uppgift om vad som ska ändras. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/08/20020708BIT00860/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/08/20020708BIT00860/wkr0002.pdf