Missledande annonser från 2000-delegationen

Missledande annonser från 2000-delegationen Den statliga 2000-delegationens reklamkampanj för att rätta till missförstånd om den s.k. milennium-buggen, började med att skapa nya missförstånd. Nu lovar 2000-delegationen att annonsen inte ska införas igen. I en av annonserna varnar 2000-delegationen för att vanliga hushållsugnar kommer att gå sönder år 2000. @År 2000 tar ugnens timer semester@ skriver delegationen. Annonsen visar ett vidbränt bröd. Electrolux, som är världens största tilllverkare av vitvaror, bl.a. av ugnar, har reagerat starkt på annonsen: - Tvättmaskiner, spisar och ugnar saknar helt enkelt kalenderlogik. De räknar bara sekunder och minuter och har ingen aning om vilket datum det är, förklarar Michael Olsson, VD för Electrolux Scandinavia. Vanliga hushållsmaskiner är helt enkelt för enkla för att veta vilket årtal det är, och därför passerar milennieskiftet odramatiskt i diskmaskiner, ugnar och kylskåp, enligt en genomgång som Electrolux-koncernen har gjort av sina produkter. - 2000-delegationen vet allt detta, men väljer ändå att skrämma upp folk med missledande annonser. Det finns allvarliga IT-problem som väntar år 2000, som 2000-delegationen helt missar om man fokuserar på fel saker, säger Michael Olsson. Electrolux har klagat hos 2000-delegationen, som nu har lovat att det inte ska bli några fler annonser om ugnarna eller andra vitvaror. - En mycket dum annons och det är tur att den inte ska införas mer, annars hade vi tvingats gå vidare med lagliga motåtgärder, menar Michael Olsson. Mer information För mer information, kontakta Michael Olsson på 08-738 60 00. Electrolux Pressjour är tillgänglig på 08-657 65 07. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/12/03/19981203BIT00190/bit0001.doc