Akademiska sjukhuset och Elekta ska främja cancerforskning i Sverige

STOCKHOLM den 10 juli 2014 – Akademiska sjukhuset i Uppsala och Elekta meddelade i dag att de har undertecknat ett avtal om att gemensamt prioritera visualiseringstekniken inom cancerforskningen.

Akademiska sjukhuset och Elekta vill med detta samarbetsavtal bidra till forskningen kring individanpassad vård med fokus på magnetresonansavbildning (MRI) och positronemissionstomografi (PET).

I framtiden kan MRI potentiellt göra det möjligt för läkarna att strålbehandla cancern samtidigt som de i realtid kan följa tumören och justera strålningen efter rörelserna. Denna möjlighet är begränsad med dagens visualiseringsteknik.

Elekta, Philips och några av världens mest erkända universitet har påbörjat ett forskningsprojekt där MRI integreras med en linjäraccelerator. Denna forskning är fortfarande i ett tidigt skede men onkologer världen över följer utvecklingen med stort intresse.

Akademiska sjukhuset har i och med detta gemensamma forskningsavtal för avsikt att bli först i Sverige med att få ta emot ett kliniskt system så snart det har godkänts av tillsynsmyndigheterna (CE-märkning). Som en förberedelse för detta har Akademiska sjukhuset redan påbörjat byggnationen av nya anläggningar med bunkrar som ska klara av kraven för behandlingsenheterna.

– Vår vision är att vi, genom att använda integrerad MRI vid planeringen och implementeringen av strålbehandlingen, i framtiden ska kunna vara mer precisa och bättre kunna anpassa stråldosen efter både tumören och den näraliggande friska vävnaden som är känslig för strålning, säger Kristina Nilsson, överläkare på onkologkliniken vid Akademiska sjukhuset.

– Vi är övertygade om att kombinationen av strålbehandling och magnetresonansavbildning kommer att spela en framträdande roll inom morgondagens cancervård. Vi på Elekta är stolta över att Akademiska sjukhuset blir vår forskningspartner i Sverige och hjälper oss att utveckla ett sätt för klinikerna att introducera tekniken till fördel för patienterna, säger Elektas vd och koncernchef Niklas Savander.

För mer information, kontakta:
Gert van Santen, VP, Corporate Communications, Elekta AB
Tel: +31 653 561 242, e-post: gert.vansanten@elekta.com

Johan Andersson, Director, Investor Relations, Elekta AB
Tel: +46 702 100 451, e-post: johan.andersson@elekta.com

Informationen är sådan som Elekta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 10 juli, 2014 klockan 08:00 CET.

Elektas verksamhet syftar till att förbättra, förlänga och rädda livet för svårt sjuka patienter. Genom att vidga gränserna inom vetenskap och teknologi, kan Elekta erbjuda intelligenta och resurseffektiva lösningar som skapar förtroende hos både vårdgivare och patienter.

Elektas system och kliniska lösningar används idag vid mer än 6 000 sjukhus världen över. Elekta har cirka 3 500 medarbetare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och företaget är noterat på den Nordiska Börsen med symbolen STO:EKTAB. För mer information om Elekta, se www.elekta.com.