BARNES-JEWISH HOSPITAL I ILLINOIS, USA, UPPGRADERAR SITT STRÅLKIRURGIPROGRAM MED LEKSELL GAMMA KNIFE® PERFEXION™

Stockholm den 14 augusti 2007

Det framstående sjukhuset Barnes-Jewish Hospital har lagt en order på Leksell Gamma Knife® Perfexion™, marknadens mest avancerade system för icke-invasiv strålkirurgi.

Leksell Gamma Knife Perfexion är ett revolutionerande alternativ till traditionell öppen hjärnkirurgi som istället använder fokuserad strålning för att behandla elakartade och godartade hjärntumörer, liksom andra sjukdomar i hjärnan.

Gammaknivscentrum vid Barnes-Jewish Hospital har utfört strålkirurgi sedan 1988 och behandlar patienter från S:t Louis-området, mellanvästern och från andra delar av USA.

"Under mer än nio år har gammakniven i S:t Louis behandlat patienter med hjärntumörer”, säger Keith M. Rich, M.D., chef vid The Gamma Knife of St. Louis at Barnes-Jewish Hospital. “Vi ser mycket fram emot att inom kort installera Leksell Gamma Knife Perfexion och därmed öka vår behandlingskapacitet.”

Gammaknivskirurgi har tack vare sin extraordinära precision, låga strålning och omfattande dokumentation kommit att bli världens mest använda metod för strålkirurgi. Till skillnad från andra system, konstruerade för att behandla hela kroppen, är Leksell Gamma Knife speciellt optimerad för att behandla hjärnan och andra delar av huvudet – vilket är till stor nytta för såväl neurokirurger som patienter.

Leksell Gamma Knife Perfexion har utvecklats i samarbete med ledande neurokirurger och är:

Exakt - Flera tusen behandlingsstrålar täcker tumören med en precision som är bättre än en halv millimeter, vilket skonar omkringliggande frisk vävnad.

Beprövad och väldokumenterad - Cirka 500 000 behandlade patienter i hela världen och tusentals akademiska studier betyder att den kliniska erfarenheten av metoden är oöverträffad.

Säker - Strålningen i behandlingsrummet är ner till 100 gånger lägre än med konkurrerande teknologi.

******