Elekta samarbetar med ledande cancercenter i New York för att fortsätta utvecklingen av kliniska protokoll för MR-linac

STOCKHOLM, 27 februari 2018 – Elekta (EKTA-B.ST) har ingått ett forskningsavtal med Memorial Sloan Kettering Cancer Center (MSK) i New York som är världsledande inom patientvård, forskning och utbildningsprogram. Enligt avtalet ska MSK utforska nya behandlingsstandarder, visualiseringsprotokoll och metoder för behandlingsplanering inom olika cancerindikationer med Elektas MR-linac-system.

Elektas MR-linac är banbrytande eftersom det övervinner de tekniska hinder som har stått i vägen för att kombinera strålterapi med bildtagning i realtid med en högfälts-MRI på 1,5 Tesla (T). Det är det enda system som kan utnyttja kapaciteten från visualiseringstekniken med magnetresonans/strålterapi (MR/RT) genom att använda en magnet på 1,5T. Systemet använder sig även av avancerade teknik för avgivande av stråldosen, vilken i nuläget används vid stereotaktisk strålterapi. Som ett resultat av den banbrytande konstruktionen säkerställs kombinationen av den fulla kapaciteten hos avancerad strålterapi och högfälts-MRI i en och samma plattform. Det gör det möjligt för läkarna att se behandlingsområdet i realtid och därmed erbjuda varje patient en verkligt skräddarsydd behandling.

– Elektas MR-linac är utformad för att möjliggöra en exakt behandling av tumören genom att i realtid visualisera målet och de omgivande organen som är i riskzonen. I flera årtionden har oförmågan att visualisera behandlingsområdet i realtid begränsat möjligheten att utveckla behandlingsplaner som ökar avgivandet av strålning mot tumörmål samtidigt som exponeringen av frisk vävnad och organ i riskzonen begränsas. Elektas MR-linac har potential att övervinna den här begränsningen och vi är glada att MSK:s världsledande forskningsteam kommer att hjälpa till att utforska och optimera systemets kapacitet, säger Richard Hausmann, vd och koncernchef för Elekta.

Elektas MR-linac har utvecklats i samarbete med de sju medlemmarna som grundande Elekta MR-linac-konsortiet. Det är en internationell grupp ledande cancercenter och över 200 experter som utvärderar tekniken, upprättar kliniska protokoll och genomför kliniska studier av MR-linac-plattformen. Elektas MR-linac har granskats i mer än 120 vetenskapliga artiklar hänförliga till MR/RT.

MR-linac-system har nyligen också förvärvats av bland annat Sun Yat-sen University Cancer Center (SYSUCC) i Guangzhou i Kina och Townsville Cancer Centre i Queensland i Australien. De två cancerklinikernas patienter kommer att kunna behandlas så snart de regulatoriska myndigheterna har godkänt systemet för klinisk användning. Förvärven representerar det femte MR-linac-systemet i Kina och det första på södra halvklotet, vilket återspeglar det växande intresset bland världens ledande cancercenter att samarbeta med MR-linac-konsortiet.

Ordern från SYSUCC och Townsville Cancer Centre bokades under Elektas tredje kvartal och forskningssystemen till MSK under det fjärde kvartalet av Elektas räkenskapsår 2017/18.

Elekta MR-linac är ett pågående arbete och finns inte tillgänglig för försäljning eller distribution.

Oskar Bosson, Global EVP Corporate Communications and Investor Relations
Tel: +46 70 410 7180, e-post: Oskar.Bosson@elekta.com