ELEKTA TECKNAR VIKTIGT STRÅLTERAPIAVTAL MED LEDANDE AMERIKANSK INKÖPSORGANISATION Premier väljer Elekta för treårskontrakt kring utrustning för strålbehandling av cancer Premier Purchasing Partners, L.L.P., inköpsorganisationen inom Premier, Inc., har tecknat ett treårskontrakt med Elekta avseende kliniska lösningar för strålbehandling av cancer. Avtalet träder i kraft den 1 september 2004. Premier är en av de största inköpsorganisationerna för sjukvården i USA (group purchasing organizations, GPOs) och ägs till sin helhet av 200 av USA:s ledande sjukhus och sjukvårdsutövare. Dessa driver eller har intressen i cirka 1500 sjukhus i 50 delstater samt hundratals andra vårdinrättningar. - Sjukhusen har idag krav på sig att leverera vård som är baserad på den senaste teknologin och som samtidigt måste vara kostnadseffektiv. Vi konstaterade att Elekta kunde möta båda dessa behov, säger Jack Cox, M.D., Chief Medical Officer och Group Vice President, Product Planning för Premier Purchasing Partners. Elekta visade en klar förmåga att adressera såväl våra kliniska och tekniska som våra affärsmässiga behov. Vi är övertygade om att Elektas lösningar inom strålterapi kommer att hjälpa Premier att uppnå större effektivitet, såväl kliniskt som verksamhetsmässigt, konstaterar Jack Cox. - Premier har väldigt strikta riktlinjer för sina leverantörsavtal och kräver omfattande utvärdering av kommittéer och kliniker, förklarar Jan Kenoyer, Director, National & Strategic Alliances för Elekta i Nordamerika. Det som avgjorde var Elektas ledande teknologi, men även att Elekta visade en önskan att förstå och möta såväl tekniska och kliniska som finansiella behov hos Premiers medlemmar. Avtalet med Premier innefattar samtliga Elektas produkter inom strålbehandling av cancer, inkluderande linjäracceleratorer utrustade för intensitetsmodulerad strålterapi (IMRT), Elektas avancerade system för högupplöst tredimensionell röntgen vid behandlingstillfället samt Elektas unika portfölj av tillbehör och kringprodukter. Elektas nyligen lanserade produkter för bildstyrd strålbehandling (image guided radiation therapy, IGRT) är en viktig del av avtalet, vilket således inkluderar Elektas banbrytande system för IGRT, Elekta Synergy®, det första systemet för strålbehandling av cancer med integrerad utrustning för tredimensionell högupplöst röntgen. Premiers medlemmar kommer också att erbjudas Elekta Synergy® S (för närvarande under utveckling), vilken är den extrakraniella stereotaktiska versionen av Elekta Synergy®. - Detta treårsavtal har stor betydelse och är en bekräftelse på att Elekta inte bara är ledande vad gäller teknologi, utan också en affärspartner som förstår vad som är viktigt för sjukvårdsutövarna, säger Peter J. Gaccione, Vice President, för Elekta i Nordamerika. För ytterligare information, var vänlig kontakta: Peter Ejemyr, Informationsdirektör, Elekta AB (publ), Tel: 0733-611000, E-mail: peter.ejemyr@elekta.com Elekta är en världsledande leverantör av avancerade och innovativa kliniska lösningar och tjänster för precisionsbehandling av cancer samt minimalt invasiv neurokirurgi för behandling av sjukdomar i hjärnan. Elektas lösningar är både kliniskt ändamålsenliga och kostnadseffektiva samt skonsamma för patienten. För ytterligare information om Elekta, vänligen besök www.elekta.com Om Premier Premier, Inc., är en samarbetsorganisation för amerikansk sjukvård, ägt i sin helhet av 200 av USA:s ledande sjukhus och sjukvårdsutövare. Dessa driver eller har intressen i cirka 1500 sjukhus i 50 delstater samt hundratals andra vårdinrättningar. Premier har sitt huvudkontor i San Diego, CA och kontor i Chicago, IL, Charlotte, NC samt Washington, DC. För ytterligare information, vänligen besök www.premierinc.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/28/20040728BIT20350/wkr0001.pdf