Elekta utser Gustaf Salford till ekonomi- och finansdirektör

STOCKHOLM, 10 maj 2017 – Elekta (EKTA-B.ST) meddelade i dag att Gustaf Salford har utsetts till EVP, ekonomi- och finansdirektör (CFO) från och med 1 juli 2017. Han efterträder Håkan Bergström som går i pension samma dag.

Gustaf Salford började på Elekta 2009 och har sedan dess haft ett antal olika ledande finansiella roller inom bolaget, senast som Head of Group Business Control. Utöver en MSc i företagsekonomi från Handelshögskolan i Stockholm har Gustaf Salford omfattande finansiell erfarenhet från bland annat Boston Consulting Group och Booz Allen Hamilton. Han har de senaste åren varit starkt bidragande till Elektas förändringsprogram och har också en mycket djup kunskap om bolaget och medicinteknikindustrin.

– Jag ser verkligen fram emot att arbeta tillsammans med Gustaf som vår CFO. Han har en bred finansiell expertis och har gjort ett imponerande arbete inom vårt förändringsprogram. Han kommer att fortsätta att driva förändringsarbetet och jag är positiv till att han kommer att tillföra den finansiella strategi, vision och ledarskap som krävs för att driva framgångsrik och lönsam tillväxt, säger Elektas vd och koncernchef Richard Hausmann.

Jag vill även ta tillfället att tacka Håkan för hans utmärkta stöd och hans råd under mitt första år på Elekta, samt för hans viktiga insats att driva Elektas förändringsprogram. Vi önskar honom fortsatt framgång, tillägger Richard Hausmann.

– Håkan har haft en nyckelroll som ekonomi- och finansdirektör i vår ledningsgrupp i mer än 16 år. Hans insatser för vår utveckling och tillväxt under de här åren är oräkneliga. Hans affärssinne och finansiella expertis i kombination med ett starkt resultatfokus har varit mycket viktigt för Elektas framgångar. Styrelsen är mycket tacksam för hans engagemang och insatser och önskar honom all lycka i framtiden, säger Laurent Leksell, Elektas grundare och styrelseordförande.

Gert van Santen, Group Vice President Corporate Communications, Elekta AB
Tel: +31 653 561 242, e-post: gert.vansanten@elekta.com
Tidszon: CET: Centraleuropeisk tid

Johan Andersson, Director, Investor Relations, Elekta AB