ELEKTAS VALBEREDNING UTSEDD

Stockholm den 17 oktober 2007

I enlighet med beslut vid årsstämman den 25 september 2007, har Elektas styrelseordförande Akbar Seddigh under oktober kontaktat företagets största aktieägare i syfte att formera en valberedning. De aktieägare som samtyckt att delta i valberedningsarbetet har i sin tur nominerat var sin representant.

De aktieägare och representanter som ingår i valberedningen är:

Anders Algotsson AFA Försäkring
Jan-Erik Erenius AMF Pension
Laurent Leksell personliga innehav och bolag
Ole E. Dahl Orkla ASA
Åsa Nisell Swedbank Robur Fonder

Per den 30 september 2007 representerar dessa aktieägare tillsammans över 45 procent av rösterna i Elekta AB.

Valberedningen avhöll sitt första möte den 16 oktober och till ordförande i valberedningen utsågs Laurent Leksell.

Valberedningen kommer att arbeta fram ett förslag till styrelse samt förbereda andra frågor inför årsstämman i september 2008. Valberedningens uppdrag löper till dess en ny valberedning är utsedd.

Aktieägare som önskar lämna förslag till Elektas valberedning 2008 kan vända sig till valberedningen på e-mail: valberedningen@elekta.com eller på adress; Elekta AB, Attention: Valberedningen, Box 7593, 103 93 Stockholm.

******