Laurent Leksell köper A-aktier genom konvertering och säljer ett lägre antal B-aktier

STOCKHOLM, 22 mars, 2017 – Laurent Leksell köper 730 769 nya A-aktier till ett värde av 71,2 Mkr. Detta görs genom konvertering av hela hans utestående 2012/2017 konvertibellån av serie A i Elekta. I samband med konverteringen har Laurent Leksell idag även sålt 250 000 B-aktier.

Efter konverteringen kommer Laurent Leksell att kontrollera, direkt och indirekt, aktier motsvarande 30,6 procent av det totala antalet röster i Elekta.

Laurent Leksell fick 2012 dispens av Aktiemarknadsnämnden, genom uttalande AMN 2012:22, från den budplikt som skulle kunna uppkomma i samband med Laurent Leksells konvertering av konvertibler till aktier i bolaget. Följaktligen kommer konverteringen inte att resultera i någon budplikt för Laurent Leksell, trots att han efter transaktionerna kontrollerar mer än 30 procent av samtliga röster i Elekta.

Johan Andersson, Director Investor Relations, Elekta AB
Tel: +46 8 587 25 415, e-post: johan.andersson@elekta.com

Detta är sådan information som Elekta AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknads-missbruksförordning. Information lämnades för offentliggörande den 22 mars 2017 klockan 21:00 CET.

Elektas verksamhet syftar till att förbättra, förlänga och rädda livet för svårt sjuka patienter. Genom att vidga gränserna inom vetenskap och teknologi, kan Elekta erbjuda intelligenta och resurseffektiva lösningar som skapar förtroende hos både vårdgivare och patienter.

Elektas system och kliniska lösningar används idag vid mer än 6 000 sjukhus världen över. Elekta har cirka 3 600 medarbetare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och företaget är noterat på NASDAQ Stockholm. För mer information om Elekta, se www.elekta.com.