Peter Gaccione tar plats i Elektas koncernledning som chef för Nordamerika

STOCKHOLM, 1 juni 2017 – Elekta (EKTA-B.ST) har utsett Peter (Pete) Gaccione till Executive Vice President för region Nordamerika och medlem av koncernledningen med omedelbar verkan. Pete efterträder Bill Yaeger som beslutat att lämna Elekta för en annan yrkesbana.

Pete Gaccione är för närvarande Senior Vice President för Latinamerika på Elekta. Under sina 20 år i bolaget har han innehaft chefsbefattningar inom global marknadsföring, service och försäljning. Innan Gaccione började på Elekta arbetade han 15 år på olika befattningar inom Siemens Medical Systems onkologiverksamhet, däribland som chef för försäljning och marknadsföring.

Pete kommer att leda region Nordamerika och tillfälligt även region Latinamerika, tills en efterträdare har utsetts. I sin nya befattning kommer han att rapportera direkt till Richard Hausmann, Elektas vd och koncernchef.

– Vi är glada att meddela att Pete har utsetts till denna viktiga befattning. Han är smart, känner till marknaden och kunderna mycket väl, har omfattande erfarenhet inom strålbehandling och är en god ledare. Det är precis den kombination vi behöver. Det är uppenbart att det finns mycket att göra i Nordamerika och med tanke på vad Pete har åstadkommit inom företaget är jag säker på att han kommer att leverera, säger Richard Hausmann.

– Vi uppskattar Bills hårda arbete och långa tjänstgöringstid och önskar honom lycka till i framtiden, tillägger Richard Hausmann.

Gert van Santen, Group Vice President Corporate Communications, Elekta AB
Tel: +31 653 561 242, e-post: gert.vansanten@elekta.com

Tobias Bülow, Director Financial Communication, Elekta AB
Tel: +46 722 215 017, e-post: tobias.bulow@elekta.com