University Medical Centre Utrecht behandlar den första patienten med Elekta Unity

Den första av fem inplanerade patienter har inom ramen för en klinisk studie fått vård för metastaser i ryggraden

UTRECHT, Nederländerna, 24 maj 2017 – Den 19 maj behandlade University Medical Centre (UMC) Utrecht, som en del av en klinisk studie, den första patienten med Elekta Unity, ett magnetresonansstrålterapisystem (MR/RT) som kan leverera stråldoser med stor precision och ta högkvalitativa bilder (MRI). Det är första gången en patient har fått behandling i en toppmodern linjäraccelerator med ett högfälts-MRI-system.

Målet med studien, som genomförs vid UMC Utrecht, är att bekräfta den prekliniskt uppvisade tekniska precisionen och säkerheten hos Elekta Unity i en klinisk miljö. Under den pågående studien kommer sammanlagt fem patienter med metastaser i ryggraden att behandlas med Elekta Unity under noggrann övervakning och få MRI-styrd strålbehandling. En analys av den första kliniskt härledda datan visar att bildåtergivningen av behandlingsmålet och strålningens precision verkligen är så bra som förväntat.

– Bildstyrd adaptiv strålbehandling har blivit vårdstandard för att optimera noggrannheten och precisionen vid strålbehandling. En bättre visualisering av tumörmålen och omkringliggande frisk vävnad under själva behandlingstillfället gör det möjligt att anpassa stråldosen till tumörens faktiska anatomi och skona så mycket frisk vävnad som möjligt under behandlingen. Magnetresonansstyrd strålbehandling med Elekta Unity kommer att leda till ett paradigmskifte från konventionella, starkt fraktionerade behandlingar till mer ablativa metoder med mindre fält och färre behandlingstillfällen, säger Dr. Ina Jürgenliemk-Schulz, strålningsonkolog på UMC Utrecht och ansvarig för studien.

UMC Utrecht är en av grundarna av Elektas konsortium för MR-linac, ett globalt samarbete mellan institutioner för att förena ledande aktörer inom strålningsonkologi, magnetisk resonanstomografi (MR-imaging) och strålningsläkare. Konsortiets målsättning är att undersöka hur MR-linac-tekniken kan leda till förbättrade resultat för patienterna vid befintliga indikationer för strålbehandling, och utöka strålterapi till ytterligare indikationer.

– Elekta Unity innebär ett betydande framsteg, både forskningsmässigt och tekniskt, och den här första behandlingen är en viktig milstolpe inom strålterapi. Den transformativa tekniken har potential att förändra hur man behandlar cancer och kan ge en betydande förbättring av patientresultaten. Vi är angelägna om att gå vidare med den här studien för att lära oss mer om de kliniska applikationerna i praktiken, för världens enda högfälts-MR-linac-system, säger Kevin Brown, Vice President Research and Innovation på Elekta.

Elekta Unity är det enda MR/RT-system som integrerar förstklassig kvalitet i form av ett 1,5 Tesla magnetiskt resonanstomografisystem (MR), från teknikpartnern Philips, med en avancerad linjäraccelerator och en intelligent utvecklad mjukvara. För mer information, besök www.elekta.com/Unity.

Elekta Unity är ett pågående arbete, och finns inte tillgänglig för försäljning eller distribution.

Gert van Santen, Group Vice President Corporate Communications, Elekta AB
Tel: +31 653 561 242, e-post: gert.vansanten@elekta.com