Välkommen till Elektas FoU-uppdatering vid University Medical Center Utrecht

STOCKHOLM, 22 december, 2014 – Elekta välkomnar investerare, analytiker och media till en genomgång av sin forsknings- och utvecklingsportfölj. Särskilt fokus kommer att läggas på projekt Atlantic (MRI-styrd strålterapi).

Uppdateringen kommer att hållas torsdagen den 22 januari 2015, klockan 10:30 – 12:30 vid University Medical Center (UMC) Utrecht i Nederländerna.

Jan Lagendijk, Professor and Head of Radiation Oncology, Radiology and Nuclear Medicine Physics vid UMC samt Marco van Vulpen, Professor of Radiation Therapy and MRI vid UMC, kommer att diskutera den kliniska relevansen av MRI-styrd strålterapi och visa världens första helt integrerade forskningssystem som på UMC nu närmar sig fullbordan.

Niklas Savander, Elektas vd och koncernchef; Dee Mathieson, Senior Vice President, Elekta Oncology och Kevin Brown, Elektas Global Vice President Scientific Research, kommer att prata om Elektas övergripande FoU-investeringar samt redogöra för status och kommande milstolpar på vägen fram till marknadsintroduktionen av den MRI-styrda linjäracceleratorn.

Investerare, analytiker och media som önskar delta ombeds vänligen att anmäla sig via e-post till elisabeth.natt.och.dag@elekta.com senast den 15 januari 2015.

Det kommer även att var möjligt att lyssna till presentationerna över telefon och webb. Länkar och telefonnummer kommer att publiceras i januari 2015.

Gert van Santen, Group Vice President Corporate Communications, Elekta AB
Tel: +31 653 561 242, e-post: gert.vansanten@elekta.com

Tobias Bülow, Director Financial Communication, Elekta AB
Tel: +46 722 215 017, e-mail: tobias.bulow@elekta.com

Informationen är sådan som Elekta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 22 december 2014 kl. 15.30 CET.

Elektas verksamhet syftar till att förbättra, förlänga och rädda livet för svårt sjuka patienter. Genom att vidga gränserna inom vetenskap och teknologi, kan Elekta erbjuda intelligenta och resurseffektiva lösningar som skapar förtroende hos både vårdgivare och patienter.

Elektas system och kliniska lösningar används idag vid mer än 6 000 sjukhus världen över. Elekta har cirka 3 800 medarbetare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och företaget är noterat på NASDAQ Stockholm. För mer information om Elekta, se www.elekta.com.