Yonsei University Health System i Sydkorea köper fyra strålterapisystem av Elekta

STOCKHOLM, 19 november – Yonsei University Health System (YUHS) stärker sitt samarbete med Elekta genom köpet av ytterligare fyra toppmoderna linjäracceleratorer. De fyra linjäracceleratorerna, med ett ordervärde på omkring 10 miljoner USD har bokats under räkenskapsårets andra kvartal.

– Systemen skapar handlingsfrihet för YUHS att utföra alla typer av traditionella strålbehandlingar, men med den senaste stereotaktiska precisionen, säger Ki-Chang Keum, MD, Chief Professor and Chairman of the Radiation Oncology Department, YUHS.

Johan Andersson, Director, Investor Relations, Elekta AB
Tel: +46 702 100 451, e-post: johan.andersson@elekta.com
Tidszon: CET: Centraleuropeisk tid

Michelle Joiner, Director, Global Public Relations and Brand Management, Elekta
Tel: +1 770-670-2447, e-post: michelle.joiner@elekta.com
Tidszon: ET: Eastern Time

Informationen är sådan som Elekta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 november 2013 klockan 07:30 CET.

Elekta är ett globalt medicinteknikföretag som utvecklar och säljer innovativa kliniska lösningar för behandling av cancer och sjukdomar i hjärnan. Företaget utvecklar sofistikerade behandlingssystem och planeringsmjukvara för strålterapi, strålkirurgi och brachyterapi, samt mjukvarusystem som stödjer ett effektivt arbetsflöde i cancervården.

Elektas verksamhet syftar till att förbättra, förlänga och rädda livet för svårt sjuka patienter. Genom att vidga gränserna inom vetenskap och teknologi, kan Elekta erbjuda intelligenta och resurseffektiva lösningar som skapar förtroende hos både vårdgivare och patienter.

Elektas system och kliniska lösningar används idag vid mer än 6 000 sjukhus världen över. Elekta har cirka 3 500 medarbetare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och företaget är noterat på den Nordiska Börsen med symbolen STO: EKTAB. För mer information om Elekta, se www.elekta.com.