ElektronikGruppen BK AB har undertecknat ett två års ramavtal med Landstinget i Gävleborg

ElektronikGruppen BK AB (publ) har via sitt dotterbolag, EG COMTECH AB, (tidigare Holtek AB) undertecknat ett två års ramavtal med Landstinget i Gävleborg för leveranser av utrustning och tjänster för de planerade bredbandsnäten Norrsken/ RegNet. Norrsken/RegNetnäten kommer att knyta samman Mellansveriges kommuner i sju län: Enköping, Gävle, Sundsvall, Sollefteå, Östersund, Borlänge och Örebro med en modern fiberoptisk "motorväg" för bredbandstjänster (data, internet, video, tal mm). "Vi valde EG COMTECH AB för deras flexibla helhetslösning, konkurrenskraftiga produkter och nätkompetens. Detta är början på ett samarbete som vi hoppas utvecklas vidare," säger Ulf Borbos, projektledare. De 1,6 miljoner invånare som bor i de sju länen kommer på sikt att erbjudas tillgång till alla typer av bredbandstjänster. Näten kommer att använda optisk fiber som tillhandahålls av Svenska Kraftnät och EG COMTECH ska leverera, integrera och driftsätta modernaste informationsteknologin som tex "Luminet DWDM och SDH utrustning från ECI Telecom Ltd "Vi känner oss stolta att i konkurrens med flera etablerade telekombolag blivit utvalda till leverantör av "Turn Key" bredbandslösning till länets invånare. Detta bekräftar att våra produkter och nätkompetens i kombination med partnerskapet med ECI Telecom är ett konkurrenskraftigt alternativ för stads- och regionala nät", säger Ulf Sjunnesson, VD för EG COMTECH AB. Under ramavtalet, utöver Landstinget Gävleborg, har följande parter ingående i upphandlingen rätt att utnyttja avtalet: Jämtkraft Telecom AB, Borlänge Energi, Bollnäs kommun, Helsinge Net AB, Härnösands kommun, Landstinget Västernorrland, Gävle Energi AB, Hofors kommun, Sundsvall Energi Elnät AB, Söderhamns Kabel-TV AB, Ljusdals kommun, Ockelbo kommun, Sandvikens Energi Elnät AB, Sandvikens kommun och Hudiksvalls kommun. ElektronikGruppen är ett börsnoterat bolag med över 500 MSEK i omsättning och mer än 500 anställda i 7 länder uppdelat i tre affärsområden. EG Advanced Components marknadsför kundanpassade komponenter till den ledande elektronikindustrin i Norden, Baltikum och Storbritannien. EG Inductive Components utvecklar och tillverkar induktiva komponenter för såväl telekom som övrig industriell marknad. Försäljningen är global. EG Communication med affärsområdets huvudkontor i Uppsala, EG COMTECH AB, utvecklar och tillverkar fiberoptiska produkter samt levererar "Turn Key" nätlösningar för bredbandstjänster i Norden. RegNet är ett regionalt bredbandsnät som ägs av kommunerna och landstinget. Samtliga kommuner i Gävleborgs län: Bollnäs, Gävle, Hofors, Hudiksvall, Ljusdal, Nordanstig, Ockelbo, Ovanåker, Sandviken och Söderhamn bildar tillsammans med Landstingen i Gävleborg ett Kommunalförbund. De ansvarar för driften av RegNet och är delägare i Norrsken. Norrsken är ett fiberoptiskt ringnät med en bandbredd på 38400 Mbit/s, motsvarande 600,000 telefonlinjer över ett enkelt fiberpar. Nätet förbinder Gävle, Sundsvall, Sollefteå, Östersund, Borlänge Örebro, Västerås och Enköping med Stockholm. ECI Telecom Ltd är en världsledande leverantör av transmissionsutrustning för digitala telekommunikations nätverk. Företaget utvecklar, tillverkar och marknadsför komplett produkt portfölj av DWDM , SDH , XDSL utrustning för högkapacitet stamnät och abonnent access . ECI levererar utrustning till över 300 nätverk i 145 länder. Kommentar DWDM- Optiskt transmission system som på en fiber överför multipla ljusvåglängder med flera transmissionskanaler SDH - Transmissionsstandard för höghastighets transmissionsutrustning XDSL - Familj av utrustning för bredband access över vanliga kopparledningar ( HDSL, ADSL mm) För vidare information, kontakta Tsviatko Ganev, VD ElektronikGruppen BK AB på telefon 070 - 590 2461 och Ulf Borbos, projektledare hos RegNet 070 -5373107. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/16/20000316BIT00630/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/16/20000316BIT00630/bit0002.pdf