Brandfönstret som klarar brandmotstånd och värmestrålning i minst 45 minuter

Nu introduceras ett nytt typgodkänt brandfönster i brandklass EI45. Tidigare har det inte funnits något träfönster som fått ett typgodkännande för brandmotstånd och som klarat värmestrålning mer än 30 minuter. Med ett EI brandglas och en ny patenterad brandglasningsmetod klarar man nu 45 minuter med marginal. - Vi är den första svenska träfönstertillverkaren som lyckats klara av brandklassen EI45 och E45. Fönstret som nu typgodkänts i brandklassen är ett vanligt standard träfönster ur vårt originalprogram - som vi glasat med EI brandglas och där vi använder vår nya patenterade brandglasningsmetod, berättar Anders Sommansson utvecklingschef på Elitfönster. Innebörden av brandklass EI45 betyder att fönstret klarar både brandmotstånd och skyddar mot värmestrålning i minst 45 minuter. Medan E45 betyder att fönstret klarar kravet på brandmotstånd. Med brandmotståndet i detta sammanhang menar man att det får brinna på ena sidan, men det får inte komma ut sticklågor på andra sidan som har en varaktighet på mer än 30 sekunder. - Vid testen av fönstret klarade vi faktiskt 51 minuter innan fönstret gav med sig och brand kommer ut från insidan av ugnen, vid en temperatur på 920° Celcius. Vi klarade EI45-testet med marginal, säger Anders Sommansson. Anders Sommansson berättar att fönster i brandklass EI används mest i fråga om utrymningsvägar från lokaler och där det kan brinna på bägge sidor om en korridor eller liknande. Det här innebär att människor kan gå på utsidan av brandhärden utan att det känns varmt eller kommer till skada, fortsätter han. – Det är ett standardfönster ända fram tills vi glasar ut det, jämfört med tidigare då vi fick producera ett brandfönster redan från början med en massa förstärkningar osv., vilket vi inte behöver i denna metod, avslutar han.