• Elitfönster/

Ny kvalitetsmärkning ersätter P-märkning av fönster och dörrar - Första fönstertillverkaren formellt godkänd

Ett nytt alternativ till kvalitets- och P-märkningsystemet för fönster och dörrar genom SP, Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut ser nu dagens ljus. Det nya kvalitetssäkringssystemet som kommer från Trä- och Möbelindustriförbundet, TMF bygger på Europastandarder och får en s.k. SFDK-märkning (Svensk Fönster och Dörr Kontroll). Elitfönster är den första tillverkaren som formellt godkänts och klarat ställda krav enligt SFDK: s godkännanderegler för fönster.

Initiativet till det nya kvalitetssäkringssystemet kommer från Trä- och Möbelindustriförbundet,TMF som beslutat att ta över kvalitetskontrollen för att ersätta P-märkningen med en SFDK-märkning. - Branschen tyckte P-märkningen hade blivit ”urvattnad” och genom den nya SFDK-märkningen vill man höja kvalitén på fönster och dörrar. Vi har kommit så långt att vi nu är den första fönstertillverkaren som kan sätta SFDK-märket på våra fönster. Vi har klarat kravnivån med marginal och är nöjda, säger Anders Somansson utvecklingschef på Elitfönster AB. Det nya kvalitetssäkringssystemet bygger på EN-standarder för beräkning, provning och klassning av fönsters egenskaper. Produktkraven i SFDK är anpassade efter svenska förhållanden och svenskt klimat. Kvalitetssäkringen ska fortlöpande följa utvecklingen av den europeiska standardiseringen och den tekniska utvecklingen i övrigt, vilket blir ett första steg mot en internationalisering. SFDK:s godkännanderegler ska ge vägledning för projektörer och brukare av fönster hur man ska välja fönster med stöd av antagna EN-standarder för fönster. Med tydliga kravklasser kan köparen välja rätt fönster oavsett var det ska sitta eller vilka påfrestningar det ska tåla. – Vi har vässat oss, snäppt upp kraven på vissa fönstertyper och höjt nivåerna, avslutar Anders Somansson. För ytterligare information, kontakta: Anders Somansson, Utvecklingschef Elitfönster AB Direkt tel. 0383-763435 e-post: anders.somansson@elitfonster.se http://www.elitfonster.se