2 100 hushåll på Orust får modernt och vädersäkrat elnät

Ellevio gör nu en stor satsning på elnätet på Orust. Cirka 2 100 kunder får ett framtidssäkrat elnät när drygt 200 kilometer ledningar byggs om.

Orust är ofta utsatt för hårt väder som utsätter elnätet för påfrestningar. För att säkra nätet och ge invånarna på ön ett modernt och framtidssäkrat elnät gör nu Ellevio den största satsningen i modern tid. Totalt byts drygt 200 kilometer ledningar ut, framför allt mot kablar som grävs ner i marken.

- Vi tar ett rejält grepp om elnätet i hela området. När vi är klara med projekten har vi framtidssäkrat elnätet för många kunder, så att de kan fortsätta få en trygg elleverans, säger Peter Schallengruber som är områdesansvarig på Ellevio.

- Vi bygger ett elnät som ska hålla i 40-50 år, och som är förberett för de förändringar vi kommer se med fler elbilar, mer småskalig och förnybar elproduktion och smartare elnät. Vi möjliggör en omställning av hela energisystemet och ger samtidigt möjligheter för det här området att växa, säger Schallengruber.

Projektet är indelat i två delar:

1. Västra Orust; Tegneby-Henån. Cirka 800 kunder får ett vädersäkrat och modernt elnät. Cirka 120 kilometer ledningar byts ut mot till största delen nergrävda kablar. Det är en satsning på cirka 40 miljoner som inleddes under våren 2017 och som ska vara klart under hösten 2018.
  2. Östra Orust; Svanesund, Varekil. Ellevio bygger om elnätet för cirka 1 300 kunder. Det handlar om cirka 80 kilometer ledningar som grävs ner i marken. Projektet inleddes under hösten 2017 och ska vara helt klart under första halvåret 2019. Det är en satsning på cirka 25 miljoner kronor.
    Entreprenör i båda projekten är Trolk El och Tele AB

14 maskiner igång samtidigt

De oisolerade luftledningarna ersätts med kablar som är nergrävda i marken, men även med isolerade luftledningar på sträckor där det inte är möjligt att gräva. Nya moderna stationer installeras också, med fjärrstyrning som gör att Ellevio snabbt kan begränsa och koppla om i elnätet, om det inträffar ett strömavbrott.

- Det här är ett stort projekt som ställer höga krav på oss och våra entreprenörer. Under vissa perioder har vi upp till 14 kabelschaktmaskiner igång samtidigt. Det är en spännande utmaning, säger Lars-Åke Dygd, Ellevios projektledare.

Projekten ingår i Ellevios långsiktiga förbättring av elnäten i alla sina områden. Under 2016-2019 investerar Ellevio cirka 1,3 miljarder på att bygga framtidens elnät i sina områden längs västkusten. På ellevio.se/projekt kan man läsa mer om våra avslutade, pågående och kommande projekt runt om i landet.

Jonatan Björck, presschef Ellevio, 072-56 15 416

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 930 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm och Nynäshamn i öster. Vi satsar miljarder för att vädersäkra elnätet på landsbygden och förstärka och förnya elnätet i städerna. Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 3 000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av den allmänna pensionsfonden Tredje AP-fonden, AP3, det kundägda företaget Folksam, den allmänna pensionsfonden Första AP-fonden, AP1 och kanadensiska OMERS Infrastructure som investerar i infrastruktur för OMERS, en av Kanadas största pensionsförvaltare. Läs mer på ellevio.se