Ellevio rekordsatsar 5 miljarder i Stockholm

Elnätsföretaget Ellevio inleder nu sin största satsning någonsin på elnäten i Stockholm. Fram till och med 2019 ska företaget investera cirka 5 miljarder kronor på att modernisera, förbättra och bygga ut elnäten.

Ellevio har cirka 550 000 kunder i Stockholmsområdet i dag, de flesta i de centrala delarna men också i Täby och på Ekerö och Lidingö. Under de kommande fyra åren kommer kunderna att få en ordentlig uppdatering av elnäten. Det handlar om allt ifrån stora regionnätsprojekt, det vill säga arbeten på de stora ledningarna i staden som tryggar elen till många kunder, till att bygga om viktiga elnätsstationer och ersätta luftledningar med kablar i marken. Fram till och med 2019 investerar Ellevio cirka 5 miljarder i Stockholm. Totalt kommer Ellevio satsa drygt 9 miljarder på elnätet under samma period, fördelat på alla sina områden.

- Nu bygger vi framtidens elnät, så att de som bor och arbetar i Stockholm kan ha ett tryggt elnät även i framtiden. Stockholm växer enormt snabbt, en utveckling vi måste hänga med i genom att bygga nytt, bygga ut och öka kapaciteten i elnätet i samma takt, säger Kenneth Johansson, ansvarig för regionnätet i Stockholm.

Bland projekten finns satsningen Stockholms Ström, där Ellevio tillsammans med Svenska Kraftnät och Vattenfall bygger om stora delar av det regionnät som förser Stockholm med el. Just nu pågår bland annat arbetet med att bygga om en 220 kV-ledning mellan Danderyd och Ålkistan i både tunnlar, i marken och som sjökabel.

I planen finns också att bygga om många av de större stationerna i regionen. Just nu pågår arbeten med stationer i Ulvsunda och Örby och i planen finns också bland andra Västberga, Högdalen, Bredäng och Sätra, och många fler är planerade under de kommande åren. Inom lokalnätet finns program för att modernisera eller byta ut flera hundra nätstationer och byta ut uttjänta kablar. Inom många områden i Stockholms villaförorter kommer vi också att byta ut oisolerade luftledningar mot nergrävda kablar. Delar av elnätet i Stockholm är byggt på 1960 och -70-talen och faller nu för ålderstrecket.

- Det här är en historiskt stor satsning för oss och det känns väldigt positivt att kunna starta projekt som verkligen kommer att göra skillnad för kunderna. Den satsning vi nu inleder kommer att leda till en tryggare elförsörjning för alla stockholmare, med färre strömavbrott och ett elnät som kapacitetsmässigt är förberett för framtiden, avslutar Lars Selberg, ansvarig för lokalnätet i Stockholm

Jonatan Björck, pressansvarig Ellevio, 072-56 15 416

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 900 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm i öster. Vi satsar miljarder för att vädersäkra elnätet på landsbygden och förstärka och förnya elnätet i städerna. Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 2000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av den allmänna pensionsfonden Tredje AP-fonden, pensions- och försäkringsbolaget Folksam, den allmänna pensionsfonden Första AP-fonden och kanadensiska Borealis Infrastructure Management som investerar i infrastruktur för OMERS, en av Kanadas största pensionsförvaltare. Läs mer om oss på ellevio.se eller följ oss på Facebook eller Twitter.