Storsatsning på elnätet på Stora Essingen

Nu ska elnätet på Stora Essingen få en total ansiktslyftning. Det handlar om närmare 2 800 hushåll och företag som får ett nytt och modernt elnät, anpassat efter framtidens behov.

Elnätet som finns på Stora Essingen idag är byggt på 1950- 60- och 70-talen och har till stora delar nått sin pensionsålder. Under senare år har flera strömavbrott inträffat på grund av att kablar och annan utrustning blivit allt äldre. Löpande investeringar och underhåll räcker inte utan nu behövs en total uppfräschning. I början av 2018 sätts därför grävskopan i marken för att byta ut totalt 40 kilometer kablar, 120 kabelskåp och 9 nätstationer. Jätteprojektet beräknas pågå fram till slutet av 2020. Cirka 2 800 hushåll och företagare får ett modernt och framtidssäkrat elnät.

De nya kablarna har högre kapacitet än de som finns i dag. För behovet av trygg och driftsäker el blir bara större och större. Fler och fler byter till elbil och solceller sätts upp på många hustak. I princip ska det energisystem som vi vant oss med under de senaste 50 åren bytas ut och förändras från grunden. Och elnätet är navet i den omställningen.

- Vi bygger nytt och ökar samtidigt överföringskapaciteten i elnäten. Genom att göra det ser vi till att vi har ett elnät som skapar förutsättningar för energiomställningen och för att Stockholm ska kunna fortsätta växa, berättar Geo Axelsson, ansvarig för lokalnätet i Stockholm.

Arbetet innebär att det under perioder kommer grävas upp gator och gångvägar. Det kan såklart ställa till det en del i människors vardag.

- Vi gör allt vi kan för att det ska flyta på så smidigt som möjligt och jag tror och hoppas att folk har förståelse för att det är ett viktigt arbete, säger Åke Nyhlén, områdesansvarig på Ellevio.

Ansvarig entreprenör i projektet är Otera.

Fakta: Ellevios satsningar på framtidens elnät i Stockholm

Projektet på Stora Essingen ingår i Ellevios satsning på elnäten i Stockholmsområdet. Under 2016-2019 ska Ellevio investera cirka 5 miljarder kronor på att bygga framtidens elnät.

Antal projekt: Cirka 1 000 per år under 2016-2019. Från mindre projekt på någon miljon upp till stora stationsprojekt på hundratals miljoner.

Stora projekt som pågår eller startar inom kort:

• Totalrenovering av ställverken i bland annat Örby, Hägerstalund och Värtan.
  • Projekt för att modernisera och öka kapaciteten i det lokala nätet. Hundratals projekt runt om i Stockholmsområdet, bland annat i Hägersten, Eneby, Bromma, Täby Kyrkby, Reimersholme och på Östermalm.
  • Anslutning av nya gröna datahallar.

Läs mer om Ellevios projekt på ellevio.se/projekt

Jonatan Björck, presschef Ellevio, 072-56 15 416

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 930 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm och Nynäshamn i öster. Vi satsar miljarder för att vädersäkra elnätet på landsbygden och förstärka och förnya elnätet i städerna. Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 3 000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av Tredje AP-fonden, Folksam, Första AP-fonden och OMERS Infrastructure. Läs mer på ellevio.se