Strömavbrott i centrala Stockholm

Delar av centrala Stockholm drabbades idag av ett strömavbrott. 7 600 kunder på Östermalm och Norrmalm påverkades av avbrottet, som pågick mellan 11.41 och 13.31.

Avbrottet inträffade efter att en skyddsutrustning i en station i centrala Stockholm aktiverades. Skyddet finns till för att förhindra att människor eller utrustning i stationen skadas. Vår personal var på plats i stationen inom en halvtimme och påbörjade felsökningen. Efter att ha gått igenom hela stationen kunde personalen tillsammans med driftcentralen slå på strömmen igen och avbrottet avslutades 13.31.

Orsaken till avbrottet var ett tekniskt fel i samband med ett planerat arbete i en annan station. En teknisk analys kommer ge mer svar på vad exakt som hände.

- Det är självklart inte bra med strömavbrott, oavsett när och var det inträffar. Nu skedde det mitt i Stockholm under lunchtid och det påverkade såklart många människor, butiker och restauranger. Vi beklagar det inträffade och ska nu göra en grundlig analys för att se till att samma sak inte inträffar igen, säger Thomas Saubach, driftchef på Ellevio.

Jonatan Björck, pressansvarig 072-56 15 416

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 900 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm i öster. Vi satsar miljarder för att vädersäkra elnätet på landsbygden och förstärka och förnya elnätet i städerna. Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 2000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av den allmänna pensionsfonden Tredje AP-fonden, AP3 (20%), det kundägda företaget Folksam (17,5%) som erbjuder försäkringar och pensionssparande, den allmänna pensionsfonden Första AP-fonden, AP1 (12,5%) och kanadensiska Borealis Infrastructure Management (50%) som investerar i infrastruktur för OMERS, en av Kanadas största pensionsförvaltare. Läs mer om oss på ellevio.se eller följ oss på Facebook eller Twitter.