Nu uppdaterar vi loggan och ökar trycket!

Report this content

2012 bytte mässan namn från Elmia Motek till Elmia Automation och nu är det dags för nästa steg med en uppdatering av loggan. Samarbetet med tyska Motek fortsätter men från och med nu speglar loggan liksom namnet vad mässan verkligen handlar om – automation. Bokningstrycket och intresset är mycket stort för Elmia Automation 2014.

– För många är automation synonymt med industrirobotar, det är naturligtvis inte hela sanningen men vi vill öka tydligheten om vad mässan handlar om och framförallt ge känslan av rörelse. Både för att det är mycket liv och rörelse med robotceller och automationslösningar i drift på mässgolvet men även för att svensk tillverkningsindustri på inget vis står still i sin utveckling, säger Lina Kåvestam, projektledare för Elmia Automation.

Robotautomation har blivit en viktig faktor för att stärka svensk tillverkningsindustri.
 Vi ser många nya kundgrupper och helt nya segment som intresserar sig för robotautomation. Man pratar om helt nya applikationer och möjligheter inom bland annat den grafiska industrin och träindustrin, möbler och hus, säger Johnny Jarhall, Sales & Marketing Director på YASKAWA Nordic AB och ordförande för SWIRA (Swedish Industrial Robot Association).

Dessutom börjar en konjunkturuppgång bli allt mer synlig och påverka automationsbranschen.
– De senaste två månaderna har vi sett tydliga tecken på att investeringsklimatet går i en positiv riktning, framför allt för verkstadsföretagen som får mer att göra. Man tar också hem mycket produktion till Sverige nu från lågkostnadsländer och för att vara konkurrenskraftig globalt investeras det då i automation. YASKAWA har de senaste fyra veckorna tecknat order från svenska kunder för cirka 25 miljoner kronor, så visst tycker vi att det ser ljust ut, säger Johnny Jarhall.

Elmia Automation är unik i konceptet med de tre huvudgrupperna bland utställarna; komponentleverantörer, robottillverkare och systemintegratörer. Med fem månader kvar till mässan är bokningstrycket mycket högt och 80 procent av hallen bokad.
– Vi ser att försäljningen 2014 kommer att bli betydligt bättre än 2013 och Elmia Automation ligger vid en mycket bra tidpunkt. Elmia Automation är på väg att bli synonymt med automationsmässan, säger Johnny Jarhall.

Mässan med automation för tillverkningsindustrin är helt enkelt Elmia Automation.
 Pratar man med kollegor i branschen så vill ju alla vara med och visa sig på Elmia Automation eftersom det är den enda renodlade automationsmässan som finns i Sverige. Det finns inget liknande i hela Skandinavien, säger Johnny Jarhall.

För mer information om Elmia Automation kontakta projektledare Lina Kåvestam, tel. 036 -15 22 03
För mer information om SWIRA och YASKAWA Nordic AB kontakta Johnny Jarhall, tel. 0480 - 41 79 80

Projektledare Elmia Automation: Lina Kåvestam
Tel. direkt: 46 36 15 22 03