Stark optimism i husvagns- och husbilsbranschen spår fortsatt uppgång under 2015

Försäljningen av husbilar i Sverige är på väg mot nya rekord. Branschen fortsätter att se positivt på framtiden och tror på en fortsatt ökning under 2015. Det visar en färsk undersökning som Elmia Husvagn Husbil låtit göra.

Årets försäljning av husvagnar och husbilar har haft en stark utveckling. Hittills i år har antalet nyregistrerade husbilar ökat med drygt 14 procent, jämfört med samma period under 2013. Och branschen spår att försäljningssiffrorna kommer att ligga kvar på samma höga nivå även under 2015. Det framkommer i undersökningen som Elmia Husvagn Husbil låtit göra.

• Oron inför framtiden är nästan obefintlig. Branschen tror på en svag, men fortsatt ökning under 2015, säger Jörgen Nyström, projektledare för Elmia Husvagn Husbil.

När det gäller antalet nyregistrerade husvagnar visar siffror från januari till och med augusti i år en ökning med drygt sju procent jämfört med samma period 2013. Men branschen är något försiktigare när det kommer till nästa års husvagnsförsäljning. Sju av tio återförsäljare tror på ett oförändrat läge under 2015. Tre av tio spår en marginell ökning.

Faktorer som påverkar försäljningen är det allmänna konjunkturläget samt ränteläget. Flera återförsäljare tror att modernare husbilar och husvagnar samt fler ställplatser på attraktivare områden skulle kunna påverka försäljningen positivt.

Undersökningen visar också att 50-talisterna, som länge har dominerat bland husbilsköpare, börjar få sällskap av allt fler barnfamiljer. Och i vanlig ordning är det barnfamiljerna som utmärker sig mest bland husvagnsköpare.

• Undersökningen bygger på information från återförsäljare som motsvarar 80 procent av den svenska försäljningen.

• Husbilsförsäljningens tidigare toppnotering är från 2011. Då såldes 3 177 husbilar mellan januari och augusti. Motsvarande siffra för i år är 3 239 husbilar.

• Antalet utställare på Elmia Husvagn Husbil 2014 är 151.

Projektnamn: Elmia Husvagn Husbil 2013

Elmia AB, Box 6066, 550 06 Jönköping, Sverige, tel 46 36 15 20 00, www.elmia.se

Snabbfakta

Elmia Husvagn Husbil Nordens största mötesplats för alla som gillar mobilt boende.

Citat

•Oron inför framtiden är nästan obefintlig. Branschen tror på en svag, men fortsatt ökning under 2015.
Jörgen Nyström, projektledare för Elmia Husvagn Husbil