Kan GPS och datorer ersätta "bondögat" i precisionsodling?

Precisionsodling är mer än en metod att öka lönsamheten.

Minst lika viktigt är att minska miljöpåverkan och bedriva ett ekologiskt lantbruk.

På Elmia Lantbruk Maskin & Fält kommer precisionsodling att belysas ur många aspekter.

I sammanfattning handlar precisionsodling om att sprida rätt saker i rätt mängd på rätt plats i rätt tid. Det kan göras med traditionella metoder eller med hjälp av GPS och infraröd övervakning från satelliter.

– Precisionsodling är en förutsättning för ekologiskt lantbruk, säger Eva Hagström Öberg, miljöexpert på Ekologiska Lantbrukare.

Skälet är att ekologiskt lantbruk bygger på hushållning med resurser, låg miljöpåverkan och användande av närproducerade insatsvaror som foder. För den som odlar sitt eget foder istället för att köpa importerat och sojabaserat gäller det att skördarna faller väl ut.

– Vi har även skapat en marknadsplats för svenska fodergrödor på proteintipset.se, berättar Eva Hagström Öberg.

Det är jorden som grunden för precisionsodling. På mässan finns Eurofins som är ledande inom markkartering, alltså att man analyserar jordprover och fastställer jordens sammansättning och näringsinnehåll. Utifrån detta kan sedan rätt mängd av olika ämnen tillföras marken.

– Med dagens sammanslagna skiften har jorden olika egenskaper på samma åker, säger Anders Andersson på SMA Mineral som också är en av utställarna.

Företaget precisionskalkar åkrar med ledning av markkarteringar och med stöd av GPS, för att varje del av åkern ska få optimala egenskaper. Det här är även en viktig miljöinsats som minskar läckaget av fosfor till sjöar och hav. Så kallad strukturkalkning luckras upp lerjordar så att näringsämnen stannar kvar istället för att rinna ut i Östersjön.

I nästa steg gäller det om att sprida utsäde och gödning med precision. Och här handlar det allt oftare om den senaste tekniken med GPS, sensorer och satelliter. Dataväxt är ledande på området i Sverige.

– Noggrannheten ligger inom 2,5 centimeter, berättar Johan Martinsson på Dataväxt.

Vilket kan jämföras med en enkel GPS till bilen som visar flera meter fel. Förbättringen kommer sig av att Dataväxt även utnyttjar ryska satelliter och har byggt upp ett nät av referensstationer över landet vilka korrigerar GPS-felen.

Den höga precisionen gör det möjligt för bonden att överlåta till traktorn att köra själv. Årets nyhet är att systemet även kan göra optimala svängar i slutet av varje stråk. Autostyrningen gör att traktorn kan köras spikrakt över fälten, vilket gör att redskapen fungerar optimalt, samt att man kan köra i samma spår år efter år, för att minska markpackningen och på så sätt förbättra tillväxten.

En följdfråga är om bonden kommer att försvinna från traktorn, rentav från åkrarna, när allt mer kan skötas med automatik.

– Om det kan man bara spekulera, men vår övertygelse är att "bondögat" behövs även i framtiden, säger Johan Martinsson.

Precisionsodling är ett verktyg som kan användas för att uppnå olika mål. Större skördar, minskade kostnader, lägre miljöpåverkan. För både högeffektivt och ekologiskt lantbruk. På Elmia Lantbruk Maskin & Fält presenteras ingredienserna till båda varianterna.

Klassisk mässa med framtidskoll
Välkommen till Elmia Lantbruk Maskin & Fält den 22-25 oktober i Jönköping

Elmia Lantbruk Maskin & Fält är en fackmässa med fokus endast på produkter till växtodlingsarbete i fält. Här finns de senaste maskinerna och produkterna, det görs affärer, man del av nyheter och kunskaper och etablerar kontakt och nätverk. Mässan arrangerades första gången 1961 och i år blir det den 40:e mässan på Elmia i Jönköping. Historia knyts ihop med framtid genom temat på årets Elmia Lantbruk Maskin & Fält: Framtidens lantbruk.