Smarta byggnationer i fokus på Elmia Lastbil 2014

De nordiska påbyggarna håller högsta internationella standard. Tack vare en ständigt pågående dialog med åkarna och den höga andelen en- och fåbilsåkerier ligger de nordiska påbyggarna i toppklass när det gäller att ta fram och förverkliga nya smarta fordonsidéer. På årets Elmia Lastbil 20-23 augusti kommer de smarta byggnationerna att få extra uppmärksamhet.

– De nordiska påbyggarna är oerhört duktiga. En av förklaringarna är strukturen i åkerinäringen med många en- och fåbilsåkerier. Kombination mellan småföretag och att vi är stora och glesbefolkade länder gör att man tvingas tänka till och bygga flexibla och smarta fordon för att kunna utföra olika slags arbeten med samma fordon, säger Thomas Bergenklev, sälj- och marknadschef på VBG Group Truck Equipment, internationell leverantör av kopplingsutrustning till lastbilar med tunga släp och med mer än 50 procent av världsmarknaden.

Alla företag som har ett fordon i sin monter som det är svensk mässpremiär för på Elmia Lastbil 2014 bjuds in för att presentera processen bakom hur deras fordon har tagits fram. De får visa vilka problem byggnationen löser och hur fordonet gör det. De får också berätta om processen bakom och vilka som har varit inblandade för att ta fram byggnationen.

PLS Truck Bodies har lång erfarenhet av smarta byggnationer för skåp och andra påbyggnader. De senaste åren har de bland annat presenterat skåp som kan öppnas längs hela sidan för lättare lastning och lossning, skåp med möjlighet att ha olika tempererade zoner och skåp med höj-och sänkbart tak. Med nedfällt tak går det enkelt att köra in under låga passager och garageportar – problemlösning och effektivisering i en och samma påbyggnad.

– Vi lyssnar ju hela tiden på åkarna, vad de önskar ska underlättas. Det är en ständig dialog och jag tycker det är mycket intressant och bra att de utvecklingar som kommer fram genom sådana här samarbeten uppmärksammas på Elmia Lastbil, säger Claes Persson, försäljningschef på PLS.

– I dialogen med besökare och deltagare på Nordic Trophy har jag slagits av vilket oerhört stort intresse det finns för de krativa lösningar som visas på mässan. Många menar att det bara är fantasin som sätter gränser för vilka fordon som kan byggas. Tekniken finns ju för de flesta typer av fordon och därför vill vi lyfta fram de smarta byggnationerna ännu mer på årets lastbilsmässa, säger Marcus Haraldsson, projektledare för Elmia Lastbil.

För mer information om Elmia Lastbil kontakta Marcus Haraldsson, projektledare för Elmia Lastbil, tel: 036-15 22 02

För mer information om VBG Group Truck Equipment kontakta sälj- och marknadschef Thomas Bergenklev, tel: 0705-27 76 00

För mer information om PLS Truck Bodies kontakta försäljningschef Claes Persson, tel: 036-14 22 10