• Elmia Park/

Återvinning av gravstenar och vård av kyrkogårdsmurar– Två högaktuella ämnen som behandlas på Elmia Park & Golf 2011

På tisdagen den 20 september kommer Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation arrangera två seminarier där det ena handlar om återvinning av gravstenar och det andra om vård av kyrkogårdsmurar.

- Detta är två ämnen som vi vet att kyrkogårdspersonal funderar mycket över. Genom att lyfta fram dem på Elmia Park & Golf hoppas vi kunna bidra med kunskap och inspiration till en bred målgrupp inom Svenska kyrkan, säger Eva Grönwall, kyrkogårdskonsulent på Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.

Överallt i samhället är återvinning ett hett ämne. Så också på kyrkogårdar. I takt med att gravrätter återlämnas får kyrkogårdsförvaltningar överta stora mängder gravstenar som på något sätt ska tas om hand. Detta är långt ifrån okomplicerat. Hur omhändertas gamla gravstenar? Finns det skäl att återvinna dem? Vad säger lagstiftningen? Går det att få ekonomi i återvinning? Utmaningarna är många. Kyrkogårdsförvaltningen i Jönköping har kommit längst i landet när det gäller återvinning av gravstenar och erfarenheterna är mycket positiva.

– Det skapas många vinnare när gamla gravstenar återvinns. Färre naturresurser tas i anspråk. Vi kan bevara den kulturella skatt som de gamla gravstenarna utgör. Det skapas goda förutsättningar för att bibehålla den gamla karaktären på äldre kyrkogårdar och för kunden blir det ekonomiskt attraktivt att köpa en återvunnen gravsten, säger Lennart Angselius, kyrkogårdschef i Jönköping.

Kyrkogårdsmurar är ett annat ämne som kommer behandlas på Elmia Park & Golf. I generationer har murarna stått som naturliga avgränsare kring kyrkogårdarna. När de sedan till synes utan orsak rasar samman så uppstår mycket arbete som hade kunnat undvikas om skötsel av murarna och markytorna runt omkring dem hade prioriterats.

– När en kyrkogårdsmur rasat samman finns det ofta tämligen naturliga orsaker till detta. Med detta seminarium vill vi visa några exempel på hur skador på murarna kan uppstå, vad som kan göras i konkreta åtgärder för att förebygga dessa skador samt vad som bör tänkas på vid skötsel av muren såväl som de omgivande markytorna, säger Eva Grönwall

För mer information kontakta Marcus Haraldsson, +46 36 15 22 02.