Drygt 14 000 besökare och en succé

Ett lyckat koncept med en större demoyta än någonsin, massor av nya maskiner och produkter för grönyteskötsel och golfen tillbaka på Elmia Park med en sådan swing att Swedish Greenkeepers Association (SGA) redan bestämt sig för att satsa ännu mer nästa mässa. Elmia Park räknade in många nöjda vinnare när den välbesökta mässan stängde för den här gången.

-Det är viktigt för oss att ha en mässa för att se nya produkter, att det finns en plats som alla är på. Det är en kompetensutveckling i sig, säger Björn Eichmüller, kanslichef på SGA- Riks, Swedish Greenkeepers Association.

Och Elmia Park den naturliga mötesplatsen för golfens värld, menar han.

-Alla är intresserade av en effektivare banskötsel och kompetensutveckling sker just genom möjligheten att träffa leverantörer och ta till sig nyheter, som man kan göra här på Elmia Park. Det är unikt och det är ingen annan arrangör som kan göra, så nu kommer vi att göra ännu mer på nästa mässa 2015, säger Björn Eichmüller.

SGA anordnade också ett flertal välbesökta seminarier på Elmia Park om den viktiga banskötseln, både på golfbanor och inom fotbollen. Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation och SMP Svensk Maskinprovning bjöd också på lärorik utbildning i anslutning till mässan.

- Det har varit tre mycket bra dagar. Det är en samlingsplats som är viktig för alla som arbetar med utemiljöer. Många har också redan nu bokat sig för 2015 så det är ju ett gott betyg på att man vill vara här, säger Maria Lindsäth, produktchef för Elmia Park.

Hags Aneby AB, som bland annat visade upp sin nya parkouranläggning och nya klätterställningar i rep för barn, tillhör dem som varit med på alla mässor sedan Elmia Park startade 1991.

-Det är viktigt att kunna träffa kunder så här. Det här är den största och viktigaste mässan vi är på. Här träffar vi dem som jobbar ute på marken, de som arbetar med våra produkter och sätter upp grejerna ute på plats. Vi kan möta dem på ett väldigt bra sätt, säger Leif Burman, försäljningsansvarig på Hags Aneby AB.

14 241 besökare räknades in på Elmia Park, som i år hade sällskap med de parallella mässorna Elmia Fastighet och Städ. Besökarna kunde gå in på alla mässorna och träffa totalt 438 utställare med nya produkter och tjänster.

-Många av våra besökare har intressen både i utemiljö och fastighet och även i renhållning och städning, så de mässorna kompletterar och matchar varandra på ett jättebra sätt, säger Maria Lindsäth.

-Det här är våra medlemmar inom grönytesektorns viktigaste svenska mässa och de ser mycket positivt på samordningen med fastighetssidan. Många av deras produkter köps ju inte bara av park och idrott utan också inom fastighetsskötsel, säger Björn Bäckström, vd för branschföreningen MaskinLeverantörerna.

För första gången delades i år också priset Elmia Park Inspira ut, ett pris instiftat av Elmia Park för att uppmärksamma landets vackra och inspirerande parker. I kategorin kyrkogård vann Höganäs kyrkogård. Priset i kategorin offentlig etablerad park fick till Ronneby Brunnspark och Stadsparken i Laholm vann i kategorin nyetablerade/ombyggda parker.

Nästa Elmia Park hålls 22-24 september 2015.

För ner information om Elmia Park kontakta produktchef Maria Lindsäth, 036-15 22 28

För mer information om Swedish Greenkeepers Association (SGA) kontakta kanslichef Björn Eichmüller, SGA RIKS kansli, 044-24 86 60

För mer information om MaskinLeverantörena kontakta Björn Bäckström, 08-508 938 83