”Nu är mässan etablerad på allvar”

Report this content

Polymerer är framtidens material, med enorm potential. Och branschen är offensiv. Det står klart när Elmia Polymer stänger portarna för 2012.
– Jag har fått mycket positiv feedback, bland annat om de väldigt kvalificerade besökarna. Vi har arrangerat mässan för andra gången och har nu etablerat ett starkt fundament för framtiden, säger mässans projektledare Karla Eklund.

Trender och innovationer har visats. Kontakter har knutits och erfarenheter utbytts. Men framförallt har Elmia Polymer 2012 varit en marknadsplats för affärer. Maskintillverkaren Krauss Maffei sålde två maskiner redan under mässans första dag.
– Rätt besökare kom till montern och det blev affär direkt. Det hör inte till vanligheterna, men Elmia Polymer är en riktigt bra plats för att lyckas med sådant, säger Jan Pettersson, vd på Krauss Maffei.

Enligt Sinfs Plastbarometer, som presenterades under mässan, är plastföretagen mer offensiva än andra underleverantörer. Framtidstron är större, och många satsar på export och egna produkter. Även BMW:s chef för Design Advanced Materials, Hilke Schaer, som besökte mässan under torsdagen, spår en ljus framtid för polymerer.
– Plasten kommer alltmer att ses som ett kvalitetsmaterial. Utvecklingen går väldigt fort. Jag ser särskilt stora tekniska förbättringar framöver och tror absolut att plasten kommer att klara de tuffa krav som ställs i framtiden.

Elmia Polymer har arrangerats parallellt med två andra industrimässor – Elmia Automation och Elmia Svets och Fogningsteknik – vilket har visat sig vara ett lyckat koncept. Automation har gått som en röd tråd genom alla tre mässor och oavsett vilken industri man verkar inom är effektiv produktion avgörande. Fler än 50 robotar har visats i drift på mässorna vilket är rekord och har skapat omedelbart eko i branschen.
– Gensvaret är fantastiskt! Många aktörer som inte medverkar i år har hört av sig och vill ansluta sig till mässorna framöver, säger Peter Scott affärsområdeschef Elmia.

Fakta 2012:

Elmia Polymer Elmia Svets och Fogningsteknik Elmia Automation
Besökssiffra: 7 149 Besökssiffra: 6 191 Besökssiffra: 7 497
Utställarantal: 121 Utställarantal: 73 Utställarantal: 113

För mer information: Projektledare Karla Eklund, +46 36 15 22 61, karla.eklund@elmia.se, www.elmia.se/polymer

Elmia AB, Box 6066, SE-550 06 JÖNKÖPING, Sweden Tel: +46 36 15 20 00, Fax: +46 36 16 46 92 Internet: http://www.elmia.se

Taggar: