Årets partnerland på Elmia Subcontractor - Lettland lockar företag med stort kunnande

Årets partnerland till Elmia Subcontractor heter Lettland. Ett land som inte längre lockar med ”lågpris”. I dag är det kunskap som säljer bäst.
– För vår del har vår verksamhet i Lettland varit viktig för Lesjöfors totala utveckling i världen, säger fjädertillverkaren Lesjöfors koncernchef Kjell-Arne Lindbäck.

Lettland är alltså landet som kommer att stå i centrum när underleverantörsmässan Elmia Subcontractor arrangeras 6–9 november i Jönköping. Lettland är partnerland till mässan och med anledning av det arrangerades presskonferens på Lettlands ambassad i Stockholm.

– Valet av Lettland känns väldigt bra. Dels för att det är ett land som är ganska okänt för folk i gemen, dels är det ett land med stor potential. Jag är helt övertygad om att mässan kommer att bidra till konkreta affärer mellan lettiska företag och företag från andra länder. Inte minst svenska, säger Elmia Subcontractors projektledare Jonas Ekeroth.

Låga löner och ett i övrigt fördelaktigt kostnadsläge är av tradition det som förknippas med produktion i Lettland. Men den bilden är väldigt förenklad och stämmer inte med verkligheten, menar Lesjöfors koncernchef Kjell-Arne Lindbäck.
– När vi tog beslutet att etablera oss i Lettland 2004 var det gynnsamma kostnadsläget en bidragande orsak, men inte det som avgjorde. Närheten till Sverige och att det fanns kunnig personal att tillgå vägde minst lika tungt. Sammantaget ser jag Lettland som ett mycket intressant alternativ för den som ska lokalisera produktion i ett främmande land. För Lesjöfors del har hela verksamheten i Lettland varit mycket lyckosam och betytt mycket för den positiva utvecklingen koncernen har haft och har.

Austra Krēsliņa, Lettlands handelsattaché i Sverige, berättar att den finansiella krisen 2008/09 innebar ett tufft stålbad för Lettland. Men med facit i hand har det varit både nödvändigt och bra.
– Nu har hjulen börjat snurra igen och jag är övertygad om att vi som nation är starkare i dag. Ett gott betyg är alla de efterfrågningar vi har från utländska företag som visar intresse för att starta företag i Lettland. En del pratar om att flytta produktion från Kina. Andra företag ser Lettland som en intressant port till Ryssland.

Vad betyder det för Lettland att få vara partnerland till norra Europas ledande underleverantörsmässa?
– Vi är både stolta och glada. Framför allt hoppas vi göra Lettland mer känt som industrination. Vi erbjuder möjligheter, säger Austra Krēsliņa.

Kontaktperson: Jonas Ekeroth
Mail:  jonas.ekeroth@elmia.se