Industrin på jakt efter rätt kompetens – fler unga måste lockas till industrin

Efter det senaste året av varsel och konkurser skriker nu företagen inom industribranschen efter folk med rätt kompetens. Det största bekymret nu är att få unga att välja rätt utbildning. Det säger Peter Nilsson, vd på Stockholms Tekniska Institut. – Företag måste träda fram och få bort alla fördomar som finns. Och skolor måste bli bättre på att lyssna på vad industrin behöver.

Utbudet av unga med rätt kompetens har aldrig varit så litet som nu. Många företag inom industribranschen har till och med tvingats att anställa folk utan utbildning och lära upp de på plats. Det är främst CNC-tekniker som saknas. – Utvecklingen inom industrin går väldigt snabbt. Allt blir bara mer och mer tekniskt. Skolorna i landet måste hänga med i utvecklingen och anpassa sina utbildningar efter behoven, säger Peter Nilsson. Den press som företagen känner idag har inte funnits tidigare säger Peter Nilsson och menar att de nu måste ta sitt ansvar i det hela. Ett steg i rätt riktning tycker han vore om företagen tidigt går ut i skolorna i landet och berättar vad det egentligen innebär att jobba inom industrin. – Så många företag som möjligt måste ut i skolorna redan när eleverna är i nioårsåldern och visa vad en industriarbetare gör. Den gamla schablonbilden av en industriarbetare lever tyvärr kvar. Den måste bort, säger Peter Nilsson. Han tycker att KY-utbildningar och YH-utbildningar är ett bra alternativ. Där kombineras teori med praktik och studenterna kan snabbt besluta om detta är något de vill ägna sig åt, samtidigt som de får in en fot på arbetsmarknaden. – KY- och YH-utbildningar är som skräddarsydda för arbetsmarknaden. Det är en utbildningsform jag kan rekommendera för intresserade ungdomar, säger Peter Nilsson.