Mindre leverantörer mer konkurrenskraftiga

Små och medelstora underleverantörer har överläge vid snabba konjunkturförändringar. Det säger Ingrid Larsby Arvered, global inköpschef på Sandvik Material Technology. – Mindre företag är mer flexibla och kan göra större förändringar under en kortare tid.

Orderingången ökar igen för mer än hälften av landets mindre underleverantörer. Det är slutsatsen i en undersökning från ekonomisystemföretaget Visma. En förklaring till resultatet, säger Ingrid Larsby Arvered, kan vara att små och medelstora underleverantörer har lättare att genomföra snabba förändringar vid till exempel en konjunkturnedgång. – När konjunkturen förändras, blir de mindre underleverantörerna mer konkurrenskraftiga. Jobbar man med större företag är de inte lika flexibla, dessutom finns det större risker med stora företag, säger Ingrid Larsby Arvered, och menar att många gärna väljer mindre och medelstora underleverantörer när de måste göra drastiska förändringar inom företaget. Ingrid Larsby Arvered berättar också att Sandvik Material Technology jobbar med både lokala, regionala och globala leverantörer. Och en gemensam brist för samtliga leverantörer, säger Arvered, är att leverantörer oftast är mindre bra på att marknadsföra sig själva. Hon menar att de måste ha ett tydligare budskap och visa att de finns. – Underleverantörer berättar sällan hur duktiga de är. Stora företag kommer inte ihåg alla de har träffat, därför är det bra om underleverantörer sticker ut lite och är mer aggressiva. Men samtidigt ha tålamod och uthållighet, för en affär görs inte över en natt.