Möten för 1 miljard EURO – Elmia Subcontractors matchmaking 10 år

1 500 företag från 34 länder har matchats i 10 350 möten. Lägg därtill drygt 3 800 spontana möten och du har Subcontractor Connect. Ett event som enligt deltagarna genom åren har genererat affärer för en miljard euro. I år arrangeras matchade affärsmöten på Elmia Subcontractor för tionde året i följd.

Subcontractor Connect är en välkänd matchmaking-arena, inte bara i Sverige utan även internationellt. Det faktum att inköpare från storföretag deltar i matchningen gör arrangemanget unikt i sitt slag.
– Normalt sett är det mycket svårt för en liten leverantör att få träffa inköpare på storföretag som Volvo eller Atlas Copco. Men här kan de deltagande företag, som uppfyller kraven, få ett affärsmöte med ett riktigt storföretag. Ett möte som kan leda till kraftigt ökad omsättning, säger Carina Lahall, samordnare Subcontractor Connect.

Zygmunt Luk, vd Luk Metal, Polen, deltog på Subcontractor Connect 2013 och var lyriskt.
– Jag är förbluffad över matchmakingens och mässans höga kvalitet. Vi bokade bara ett möte, men det visade sig bli ett väldigt viktigt sådant. Vi kommer absolut tillbaka, säger han.

Den höga kvaliteten på matchningen är en av Subcontractor Connects styrkor.
– Vi sätter kvalitet framför kvantitet. Vi tycker det är viktigt att företag är väl förberedda och selektiva på vem de vill träffa samtidigt som vi ser att de deltar med ett öppet sinne. Detta kan leda till att deltagarna får hög utdelning av sina möten, vilket ger resultat. En stor del av våra möten leder till uppföljning, säger Carina Lahall och tillägger att matchmakingen genom åren också har gett upphov till mer än 3 800 spontana och givande möten i arenan.
– Om man till exempel inte har lyckats bli matchad med en inköpare som man gärna vill träffa kan man alltid gå fram till honom eller henne i loungen och presentera sig. Men man bör vara förberedd, storföretagen ställer höga krav.

Subcontractor Connect arrangeras på Elmia Subcontractor i samarbete med Enterprise Europe Network och FKG.

Projektnamn: Elmia Subcontractor
Webbsida: www.elmia.se/subcontractor
Kontaktperson: Karla Eklund
Tel. direkt: 036-15 22 61