Svenska Magnetfabriken förbereder för bättre tider

Efter ett tufft år känner nu Svenska Magnetfabriken i Hallstahammar en knuff uppåt från nedåtgående trend. Företaget håller hårt om sina befintliga kunder och passar på att producera nya produkter.

– Vi vill visa våra kunder att vi bryr oss om dem. När det sen väl vänder ska de veta var vi finns, säger Magnus Gustafsson, General Manager på företaget. Medan många företag bara ser mörkt på den rådande lågkonjunkturen ser Svenska Magnetfabriken det positiva i det hela. – Vi levererar bland annat lyftmagneter till fordonsindustrin, så lågkonjunkturen har påverkat oss en hel del. Men vi är ändå positiva, för nu har vi tid för det vi annars inte har tid för; att ha kontinuerlig kontakt med våra befintliga kunder, säger Magnus Gustafsson. Dessutom menar Magnus Gustafsson att det just nu är ett bra läge för att satsa på egna underleverantörer och att ägna sig åt fraktbolag. Nyligen presenterade Svenska Magnetfabriken en ny serie lyftmagneter på Elmia Subcontractor. Och intresset för den nya produkten var minst sagt stort. – Vi brukar alltid ha väldigt bra fart efter mässan och det hoppas vi att det blir även i år. Många är negativa på grund av att marknaden fortfarande inte har vänt helt, men vi ser det som ett bra tillfälle att producera nyheter på, säger Magnus Gustafsson.