Premiärsuccé för nya mässan Elmia Svets och Fogningsteknik

Report this content

Den nya mässan Elmia Svets och Fogningsteknik blev en stor framgång. Mässan var välbesökt, uppskattad och sjöd av aktivitet.
– Rätt folk kom hit, summerar Mathias Lundin, vd för Svetskommissionen, efter några intensiva dagar på mässgolvet.

Elmias satsning på en renodlad mässa för svets och fogningsteknik visar sig ligga helt rätt i tiden. Den fullbokade mässan lockade större publik än beräknat och branschen uppskattade att man satsat på ett nischat arrangemang.
– Då vet man att alla som kommer hit är intresserade av svetsning – och så var det verkligen. Vi hade stora förväntningar innan mässan – och de överträffades, säger Mikael Haglund som är försäljningsingenjör på Esab.

Elmia Svets och Fogningsteknik har arrangerats i samarbete med branschorganisationen Svetskommissionen.
– Vår, och branschens, uppfattning är att det var ett utmärkt arrangemang som lockade till sig rätt besökare. Många företag åker härifrån med spännande leads i bagaget, säger Mathias Lundin, vd för Svetskommissionen.

På mässgolvet rådde full aktivitet. Här visades nyheter, det hölls föredrag och demovisningar och Elmia kunde konstatera att konceptet var framgångsrikt.
– Att foga samman produkter är en grundläggande process inom all tillverkningsindustri. Därför var det glädjande att vi lockade besökare från ett brett spektra av branscher, menar Lina Kåvestam, projektledare för mässan.

Elmia Svets och Fogningsteknik har arrangerats parallellt med två andra industrimässor – Elmia Automation och Elmia Polymer – vilket har visat sig vara ett lyckat koncept. Automation har gått en röd tråd genom alla tre mässor och oavsett vilken industri man verkar inom är effektiv produktion avgörande. Fler än 50 robotar har visats i drift på mässorna vilket är rekord och har skapat omedelbart eko i branschen.
– Gensvaret är fantastiskt! Många aktörer som inte medverkar i år har hört av sig och vill ansluta sig till mässorna framöver, säger Peter Scott affärsområdeschef Elmia.

Fakta 2012:

Elmia Svets och Fogningsteknik Elmia Polymer Elmia Automation
Besökssiffra: 6 191 Besökssiffra: 7 149 Besökssiffra: 7 497
Utställarantal: 73 Utställarantal: 121 Utställarantal: 113

Lina Kåvestam, Elmia AB, tel 036-15 22 03, lina.kavestam@elmia.se, svets@elmia.se, www.elmia.se/svets

Elmia AB, Box 6066, 550 06 Jönköping, tel +46 36 15 20 00, fax +46 36 16 46 92, info@elmia.se, www.elmia.se

Taggar: