Framtiden är här - Elmia Wood 2013 blir en skogsteknisk milstolpe

Pressinbjudan till Elmia Wood 5-8 juni

Skogsbranschen formligen exploderar av nya idéer och innovationer och världens största skogsmässa står redo för att visa upp alla de bästa nyheterna i skogarna söder om Jönköping. Datortekniken har blivit allt mer tillgänglig till allt lägre priser och det får mycket stor betydelse för framtidens skogsbruk.

- De nordiska skogsmaskinerna har redan i dag en marknadsposition som världsledande men efter Elmia Wood 2013 kommer den bilden att förstärkas markant, säger Torbjörn Johnsen, affärsområdeschef på Elmia.

Elmia Wood har alltid varit skyltfönstret där nyheterna från den nordiska skogsteknikbranschen premiärvisats och där många idékoncept och innovationer sett dagens ljus för första gången. Men så många stora och revolutionerande nyheter som visas i år har aldrig tidigare presenterats på en Elmia Wood-mässa.

Runt 50 000 besökare från 50 länder väntas till mässan. Runt 200 skogsjournalister kommer också vara på plats när Elmia Wood 2013 går till historien som året då framtidens skogsmaskiner presenterades.

Här är ett axplock av de största nyheterna på mässan:

Kranspetsstyrning

Datorstyrt kranarbete har branschen och skogsforskningen pratat om i 30 år. Nu finns det för första gången på John Deeres skotare. Tekniken hjälper till att snabbt få igång nya förare, samtidigt som både produktiviteten och arbetsmiljön blir bättre.

HUD (Head-Up-Display)

Tekniken som används i stridsflyg för att presentera viktig data ”framför ögonen” på piloten är nu på väg till skogen. Optea AB presenterar ett koncept anpassat för skördare där skördardatorns information ges direkt i förarens synfält när han jobbar med kran och aggregat.

Drönarteknik

Medan avverkningen gått framåt de senaste 50 åren har föryngringsarbetet, skogsplanteringen, sett nästan likadant ut. Den senaste större innovationen var planteringsrör och täckrotsplantor för drygt 30 år sedan. Men innovatören Hans Thunander premiärvisar nu sin vision om hur planteringsarbetet kan utvecklas och effektiviseras med hjälp av flygbilder, gps och robotteknik.

Gemensamt för dessa tre innovationer är att de blivit möjliga av den snabba utvecklingen på dataområdet.

- Grovt förenklat kan man säga att sådant som endast fanns hos NASA för 15 år sedan nu kan köpas på postorder från webbshop för 99 dollar. Tillgängligheten på datakraft, processorer och sensorer öppnar helt nya möjligheter. Vi kommer säkert att få se många mindre braskande om än viktiga innovationer där tillverkarna optimerar effektstyrning och därmed kan minska bränsleförbrukningen i avverkningsarbetet, säger Torbjörn Johnsen.

Skördare, drivare och LEAN

Utöver dessa tre innovationer finns mycket annat som är värt en resa till Elmia Wood. Ponsse kommer med en ny skördare byggd efter nya principer där kranen sitter ovanför/bakom hytten. Christer Lennartssons drivarkoncept ”The Beauty” är späckat med innovationer och nytänkande och Green Wood Logistics tar sig an hela virkeskedjan och hävdar att skogsbruket kan spara miljarder per år om man sätter ett LEAN-tänk på skogslogistiken.

Pressackreditering

Fram till den 31 maj kl 10 är du välkommen att förackreditera dig. Därefter ackrediterar vi dig direkt ute på mässan. Du går in på mässan med ditt presskort via entrén märkt ”Press”. Anmäl dig sedan i Elmias presscenter, så får du ditt mässpresskort. I presscentrat hittar du material från utställarna, releaser och nyhetsuppslag, mässkatalog och liknande. Du har även tillgång till datorer och lunchbuffé. Presscentrat är beläget i slutet av fältområdet

All parkering är gratis och du kan parkera på valfri parkering. Obs att trafiken kan vara tät på morgonen. Vi rekommenderar att du har gott om tid på dig för att ta dig till mässan och till presscentrat.

Från Jönköping finns skyttelbussar på morgonen.

Mer information, nyhetsflöden, mässkatalog m m: www.elmiawood.com

Hjärtligt välkommen till Elmia Wood!

Kontakt, Elmia AB:

Torbjörn Johnsen, affärsområdeschef

Linda von Essen Sylvén, informationschef
linda@elmia.se

Grundidén bakom Elmias skogsmässor är att maskiner och teknik för modernt skogsbruk ska visas upp i sin rätta miljö - i skogen. En aktiv mässa med demonstrationer, som speglar det skogsbruk som normalt bedrivs i Skandinavien. Elmia Wood är världens största skogsmässa och hålls vart fjärde år i skogarna runt Jönköping.  www.elmiawood.com

Citat

Torbjörn Johnsen