Trångt i Elmiaskogen

Trots osäkerhet om hur skogsmarknaden utvecklas är det ett påtagligt stort intresse för att vara med på skogsmässan Elmia Wood, 5-8 juni i år. Arrangören arbetar nu med att få fram fler monterplatser till alla företag som vill vara med.

Mässområdet är nästan fullbokat men det kommer in nya företag som vill vara med varje dag, säger Jörgen Andersson som ansvarar för monterförsäljningen på Elmia Wood. Tillsammans med kollegan Johan Löfgren, som ansvarar för mässområdets planering och uppbyggnad, letar han nu efter varje tänkbart utställarutrymme.
 Förra Elmia Wood sålde vi 69 460 kvm monteryta till hela mässan men nu har vi redan passerat 72  000 kvm så det blir en fullspäckad mässa i år, säger Jörgen.

För Destination Jönköping som hjälper långväga besökare att ordna boende stundar bråda tider. Helena Lindgren ansvarar för att hjälpa besökare och utställare på Elmia Wood att få tak över huvudet och hon berättar att de redan bokat in långt fler gästnätter än vid samma tidpunkt inför Elmia Wood 2009.
 Det kommer fortfarande in många stora bokningar, kanske två tre större grupper varje dag, säger Helena som tillsammans med sina kollegor förmedlar allt från hotellrum till vandrarhem, kursgårdar, campingstugor och privatboende.

Många finska och tyska utställare
Bland utställarna är ungefär 30% av företagen internationella. Näst efter Sverige så kommer flest företag från Finland, Tyskland och Österrike. När det gäller besökare som bokat boende så finns det många länder representerade enligt Helena Lindgren på Destination Jönköping.
 Vi har fått in större grupper från bl.a. Brasilien, Japan, Schweiz, USA och Ryssland säger Helena, som nu förväntar sig ett ökat intresse från mer närliggande länder.

Fokus på innovationer
Elmia Wood har alltid varit starkt förknippat med nya maskinidéer och spännande tekniknyheter. Årets mässa blir inget undantag enligt mässchefen Torbjörn Johnsen.
 Vi har dragit på lite extra i år och till och med efterlyst innovatörer i våra annonser, säger Torbjörn. Det har uppenbarligen gett resultat och flera intressanta koncept kommer enligt Torbjörn att premiärvisas på Elmia Wood i juni.

Kontakt: