• Elmia/

iAutomation till Elmia - Svenska Automationsgruppen, SAG och Elmia tecknar långsiktigt samarbetsavtal

Alliansen Svenska Automationsgruppen, SAG och Elmia har i dag tecknat ett avtal om ett nytt renodlat automationskoncept, iAutomation. Konceptet fokuserar på två tydliga ben – nya affärer och branschutveckling. De nya affärerna skapas med en renodlad automationsmässa för tillverkningsindustrin: Elmia Automation. Den ska enligt avtalet hållas tre gånger mellan 2012 och 2016. Redan i maj 2012 kommer den första mässan att genomföras. Genom riktade aktiviteter samt samarbete med olika intressen som är viktiga för branschen, kommer parterna dessutom i perioden mellan mässorna att tillsammans driva utvecklingen inom industrin.

På mässan Elmia Automation kommer branschens ledande företag att visa upp allt från automationskomponenter till kompletta automationslösningar.

– Sverige och Norden har länge behövt en mässa som fokuserar på tillverkningsindustrin. Våra medlemsföretag har höga krav på mässarrangörerna. En sådan industrimässa ska inte bara vara en mötesplats som många andra mässor utan den ska först och främst fungera som ett instrument som underlättar för nya affärer och möjliggör utveckling av industrin. Valet för oss var självklart den här gången. Elmia är med sin 50-åriga erfarenhet av industrimässor en mycket kompetent och naturlig partner för att anordna den kommande automationsmässan, säger Manne Seifter, ordförande i alliansen Svenska Automationsgruppen, SAG.

Automationskonceptet, iAutomation stärker Elmias position som branschutvecklande mässarrangör, där Elmia Subcontractor och Elmia Polymer redan är välkända och framgångsrika exempel.

– Jag känner stor stolthet över att Svenska Automationsgruppen ger Elmia det här förtroendet, säger Peter Scott, affärsområdeschef på Elmia. Genom ett nära samarbete med våra partners bygger vi ett för branschen efterlängtat och unikt automationskoncept med fokus på affärer och utveckling. Elmia Automation kommer att i huvudsak bestå av företag som producerar eller förädlar automationsprodukter och -system för den svenska tillverkande industrin. Därför kan just den här konstellationen runt mässan med legitimitet vara drivande i utvecklingen av den svenska industrin i allmänhet och automationsbranschen i synnerhet.

Första Elmia Automation går av stapeln den 8–11 maj 2012, parallellt med Elmia Polymer, Nordens största mässa för plast- och gummiindustrin.

För mer information, kontakta:

Manne Seifter, ordf. Svenska Automationsgruppen, Tel 070 749 68 87, info@transmissionsgruppen.se

Peter Scott, affärsområdeschef Elmia AB, Tel 070 660 98 26, peter.scott@elmia.se

Bo Andersson, 3EEE, Tel 0705 22 08 44, 3eee.boandersson@hotmail.se

Ulf Helles, Bosch Rexroth, Tel 070 683 84 08, ulf.helles@boschrexroth.se

Johnny Jarhall, SWIRA, Tel 0730 79 89 80, johnny.jarhall@yaskawa.eu.com

Ove Leichsenring, ABB AB DM / Robotics, Tel 0705 34 41 31, ove.leichsenring@se.abb.com

Branschens kommentarer kring Elmia Automation:

Johnny Jarhall på Yaskawa Nordic/Motoman, ordförande i SWIRA (Swedish Industrial Robot Association) samt styrelsemedlem i SAG, menar att Jönköping är en naturlig mötesplats för branschen.

– Staden ligger inte bara mitt i södra Sverige, utan trakten har också en stark representation av företag som är användare av den typ av industriautomation som SAG´s medlemmar representerar.

Bo Andersson från konsultföretaget 3EEE och styrelseledamot i SAG menar att energieffektivisering blir en allt viktigare fråga för den svenska tillverkande industrin, och dess konkurrenskraft.

- SAG har redan från start blivit ett av Sveriges starkaste nätverk för automation och effektiv produktion inom den tillverkande industrin. Och ett samarbete med Elmia, som sedan tidigare är en inarbetad mässarena med bland annat Elmia Subcontractor, känns det positivt att branschen nu kan samlas i Jönköping för att fokusera på automatisering och effektivitet.

Ove Leichsenring från ABB/Robotics medlem av Swira och SAG:s styrelse välkomnar en ny heltäckande automationsmässa med en tydlig inriktning att stärka konkurrenskraften för svensk tillverkande industri på den globala marknaden samt att lyfta fram värdet av energieffektiv, hållbar automation och produktion. Vi har goda erfarenheter av Elmia som mässarrangör.

Ulf Helles på Bosch Rexroth och medlem av SAG:s styrelse ser positivt på den nya satsningen på en komplett automationsmässa.

– För Bosch Rexroths del är en ny mötesplats mycket välkommen. Elmia Automation är vår absoluta huvudmässa för fabriksautomation. Vi ser samtidigt fram emot att ta ett kraftfullt initiativ för att stärka automationsbranschens utveckling i Sverige.

Om Svenska Automationsgruppen

Alliansen Svenska Automationsgruppen är ett nätverk av branschföreningar och företag vars gemensamma mål är att synliggöra och lyfta fram värdet av automation och effektiv produktion i tillverkningsindustrin, stärka konkurrenskraften för svensk tillverkande industri på den globala marknaden samt driva energi-, miljö- och hållbarhetsfrågor. Gruppen är Sveriges starkaste automationsnätverk med närmare 100 medlemsföretag som levererar komponenter, delsystem, lösningar och tjänster.

Om Elmia AB

Elmia AB är ett av Nordens ledande mässföretag och arrangerar årligen ett tjugotal mässor inom en rad affärsområden. Därtill ska läggas ett stort antal konferenser, kongresser och event. Elmia arbetar i nära samarbete med kunder och branschorganisationer för att aktivt bidra till utvecklingen inom en rad branscher.

Kontakta gärna affärsområdeschef Peter Scott, 036-15 21 36, för ytterligare information.

Elmia AB, Box 6066, 550 05 Jönköping, tel 036-15 20 00, fax 036-16 46 92, www.elmia.se, info@elmia.se