Innovation och nära samarbeten drivkraft för svensk fordonsindustri

Report this content

Lönsamhet och innovation står i fokus för svensk fordonsindustri. Såväl Volvo Cars, Volvo Trucks som Scania är tre fordonstillverkare som är konkurrenskraftiga på den globala marknaden. Bakom dem och de kommersiella framgångarna står en ansvarstagande och flexibel leverantörsindustri.

Leverantörsindustrins roll växer hela tiden i Sverige – de facto är leverantörsledet större sett till antalet anställda – 65 000 av sammantaget 110 000 anställda inom svensk fordonsindustri finns i leverantörsledet.

FKG – Fordonskomponentgruppen, är den skandinaviska branschorganisationen för fordonsindustrins leverantörer. Cirka 350 företag, såväl konsulter som tillverkande företag, är medlemmar i FKG. På årets upplaga av den internationella mässan för lastbilsindustrin, IAA Commercial Vehicles i Hannover 20-27 september deltar en rad svenska leverantörsföretag varav 22 i den skandinaviska samlingsmontern i FKGs regi.

-          Med flera globala fordonstillverkare i Sverige, både på personbilssidan och tunga fordon, har skandinavisk leverantörsindustri byggt ett starkt kompetenskluster och ett unikt arbetssätt mellan beställare och leverantör, säger Fredrik Sidahl, VD för FKG – Fordonskomponentgruppen.

-          Allt större del av fordonets förädlingsvärde ligger utanför fordonstillverkarens fabrik. Detta ställer också allt högre krav på leverantörerna och deras involvering inom inte bara produktion utan även inom produktutveckling, FoU. De svenska leverantörerna står väl rustade att vara med och konkurrera på den globala marknaden, fortsätter Sidahl.

Satsningen på en skandinavisk samlingsmonter på mässan för att genomförs med stöd från Tillväxtverket och är del i FKG långsiktiga arbeta att stärka den skandinaviska leverantörsindustrin. För tredje gången har FKG valt Elmia som samarbetspartner för satsningen på IAA.

Deltagande företag i FKGs samlingsmonter på IAA 2012
Adiator Stockholm Elektromekaniska lösningar
Alelion Batteries Göteborg Batterier och drivlinor till eldrivna fordon
Arkivator Falköping Komponent till drivlina och chassi
Automatlego Bergkvara Kapning, bockning, svetsning av rostfria rör.
BlowtechGroup Gnosjö. Kongsvinger, Norge. Formblåsning av plast
Borgstena Textile Borgstena Textilier till säten och inredning
Cipax Skebobruk Rotationsgjutning av plast
COT - Clean Oil Technology Göteborg Patenterad miljöteknik för kontinuerlig rening av smörj- och hydrauloljor
Gnotec Anderstorp, Habo, Reftele, Kinnared. Bearbetning, svetsning, montering av plåtdetaljer
KB Components Örkelljunga Formsprutade plastdetaljer
Kongsberg Automotive Kongsberg, Norge. Mullsjö, Ljungsarp Tier1-leverantör inom kablage, slangar, koppling, grenrör, växellådor.
Nitator Automotive Group Oskarström, Hylte. Plåt- och rörbearbetning.
Nolato Automotive Sunne m.fl. Komponentleverantör inom plast, gummi och metall.
Swedmec Göteborg Servicepartner till leverantörer inom fordonsindustrin.
SwePart Transmission Liatorp Kundspecifika transmissionskomponenter.
Trelleborg Truck & Diesel Ersmark Tätningsdetaljer i polymera material.
Tunaverken Stockholm Aluminium
Uppåkra Mekaniska Legobearbetare inom svarvning, fräsning, slipning, svetsning mm
Värnamo Industri Värnamo Skärande bearbetning.
Deltar gör också Elmia, Business Region Göteborg och Automotive Sweden.

Kontakta gärna projektledare Lina Kåvestam, 036-15 22 03, lina.kavestam@elmia.se

Taggar: