Handelshuset Elof Hansson får ny VD och koncernchef

Report this content

Styrelsen för Elof Hansson Holding har utsett Stefan Tilk till ny VD och koncernchef för Elof Hansson. Han efterträder Thomas Pettersson som pensionerar sig och lämnar VD-posten efter drygt 20 år.

Stefan Tilk (49) är civilingenjör i teknisk fysik och kommer närmast från tjänsten som senior vice president för Volvo Buss med ansvar för Region Americas. Stefan har tidigare varit koncernchef för Geveko och ansvarig för region Afrika Mellanöstern inom Volvo Trucks samt även haft chefsposter inom ÅF-koncernen och Världsbanken.

”Vi i styrelsen har genomfört en omfattande sök- och utvärderingsprocess för att hitta en efterträdare till Thomas Pettersson, och vi är mycket glada över att vara i mål med Stefan som på ett utomordentligt sätt matchade våra sökkriterier”, säger Bertil Fröberg, styrelseordförande i Elof Hansson Holding.

”För oss i styrelsen har det varit viktigt att finna en ledare med omfattande erfarenhet av både finansiella frågor och internationell handel kombinerat med ett gott personligt ledarskap. Stefan Tilk har alla dessa egenskaper, och vi hälsar honom varmt välkommen att ta över ledarrollen i ett drygt 100-årigt traditionsrikt och internationellt Göteborgsföretag.”

För vidare information, v.g. kontakta direktör Bertil Fröberg, styrelseordförande i Elof Hansson Holding AB, tel: 0706 328284