Elos Medtech utvecklar strategiskt viktiga segment – ber om bemyndigande för nyemission

Elos Medtechs strategiska fokus på försäljning och tillväxt under året börjar ta fart. Framförallt är det möjligheterna inom de strategiska marknadssegmenten Dental Implant Systems och Orthopaedics som vuxit sig allt större vilket resulterat i flera viktiga affärer. För att ta tillvara och utveckla dessa har styrelsen i Elos Medtech beslutat om att kalla till extra bolagsstämma för att be om bemyndigande om nyemission, se separat kallelse.

Vårt strategiska arbete med att stärka och tydliggöra synergierna av våra fem dotterbolag som ett globalt erbjudande till våra kunder har varit framgångsrik och efterfrågan har vuxit sig allt starkare under året. Integrationen av Onyx Medical har gett nya gemensamma affärsmöjligheter på den globala marknaden för ortopedi. Det gäller inte minst inom nya kirurgiska tekniker där Elos Medtech har en stark position. Samtidigt växer segmentet Dental Implant Systems och våra målinriktade marknadssatsningar fortsätter att ge resultat.

”Vi ser en god underliggande efterfrågan på den globala medicintekniska marknaden framöver och har på kort tid lyckats få in en rad nya strategiskt viktiga affärer. Detta momentum vill vi nu utnyttja till vår fördel och satsa mer offensivt för att utveckla de möjligheter vi ser inom Orthopaedics och Dental Implant Systems. För att göra de satsningar och investeringar vi behöver genomföra krävs mer resurser och styrelsen har därför bett om bemyndigande för en nyemission”, säger Jan Wahlström, VD och koncernchef.

Elos Medtech är en ledande utvecklings- och produktionspartner för medicintekniska produkter och komponenter i världen, t ex dentala och ortopediska implantat och instrument. Verksamheten bedrivs vid anläggningar i Sverige, Danmark, Kina och USA. Kundbasen utgörs av internationellt verksamma medicinteknikföretag.

Elos Medtech har mer än 500 anställda i världen och omsätter över 550 miljoner SEK. Elos Medtech är noterade på NASDAQ Stockholm AB sedan 1989. Elos Medtech B-aktie är klassificerad som Health Care-bolag på Small Cap-listan.

Göteborg, 21 november 2017

Jan Wahlström, VD och koncernchef, 070-212 18 89, e-post: jan.wahlstrom@elosmedtech.com
Yvonne Mårtensson, Styrelseordförande, 070-833 77 82 e-post: yvonne.martensson@elosmedtech.com

Denna information är sådan information som Elos Medtech AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 november 2017 kl. 09.00 (CET).

För ytterligare information om koncernen Elos Medtech, se www.elosmedtech.com