Eltel säljer sin järnvägsverksamhet i Finland

Eltel har idag tecknat avtal om att sälja sin finska järnvägsverksamhet till Graniittirakennus Kallio Oy, en ledande infrastrukturkonstruktör med verksamhet i Finland, Sverige och Estland. Eltels järnvägsverksamhet i Finland levererar elektrifierings- och signalsystem för järnväg, tunnelbana och lätt järnväg. Kunderbjudandet omfattar design för elektrifiering och signalering, materialinköp samt byggnads- och underhållstjänster som del- eller nyckelfärdiga leveranser.

Köpeskillingen uppgår till 8,5 miljoner euro med avdrag för det kassaflöde som genereras från dessa verksamheter under september 2017 - januari 2018. Köpeskillingen kommer att betalas under första kvartalet 2018. Transaktionen beräknas påverka koncernens EBITA positivt med
ca 4 miljoner euro under första kvartalet 2018. Slutförandet av transaktionen förväntas ske i slutet av januari 2018.

Nettoomsättningen för Eltels finländska järnvägsverksamhet uppgick år 2016 till 28 miljoner euro och sysselsätter för tillfället cirka 120 personer.

I februari 2017 beslutade Eltel att dess strategiska inriktning kommer att vara på koncernens kärnverksamheter inom segmenten Power och Communication på de geografiska marknaderna i Norden, Polen och Tyskland. Eltels järnvägsverksamhet klassificeras som icke-kärnverksamhet och omfattar endast de nordiska länderna. Avyttringsprocessen för Eltels järnvägsverksamhet i Sverige, Danmark och Norge pågår fortfarande.

Thomas Rebermark
Director – Group IR, Marketing & Communications
Tel: +46 72 230 6945, thomas.rebermark@eltelnetworks.se

Eltel är en ledande nordeuropeisk leverantör av tekniska tjänster för kritiska infrastrukturnätverk – Infranets – inom segmenten Power, Communication och Other, med verksamhet i Norden, Polen och Tyskland. Eltel erbjuder ett brett och integrerat tjänsteutbud som spänner från underhåll och uppgraderingstjänster till projektleveranser. Eltel har en diversifierad kontraktsportfölj och en växande kundbas av stora nätägare. Under 2016 hade Eltel en omsättning på 1,4 miljarder euro. Antalet anställda uppgår för närvarande till cirka 8,400. Sedan 2015 är Eltel AB noterat på Nasdaq Stockholm.