• ELTEL/

Eltel slutför de tyska förvärven av U-SERV och EVB för plattformen inom smarta elmätare

Eltel har slutfört förvärven av U-SERV GmbH och den mätarrelaterade fältverksamheten i EVB Billing und Services GmbH. Genom förvärvet av U-SERV blir Eltel 100% ägare av företaget. Genom transaktionen med EVB, kommer kundstocken inom den mätarrelaterade fältverksamheten och EVBs anställda att övergå till Eltel. Båda transaktionerna trädde i kraft den 1 maj 2016.

Den 22 april 2016 publicerade Eltel tecknandet av avtal om att förvärva U-SERV GmbH, ett företag som verkar inom el- och gasmätarsektorn I Tyskland. Samtidigt publicerade Eltel avtalet om att förvärva tillgångarna i den mätarrelaterade fältservicen från EVB Billing und Service GmbH. Transaktionen med EVB innefattar övertagandet av EVB:s kundbas samt cirka 80 anställda.

Eltel kommer även att fortsätta samarbetet avseende affärsutveckling med EVB. Genom detta avtal kommer EVB och Eltel att verka för att utöka affären inom mätarservice i Tyskland. Den tyska marknaden öppnas upp för installationsinvesteringar från 2017 till 2032 som följd av ny lagstiftning. I Tyskland finns sammanlagt 43 miljoner elmätare som ska bytas ut. Dessutom finns behov att byta ut fem miljoner gasmätare.

Eltel har en stark marknadsposition inom segmentet smarta mätare i Norden med referens på mer än fem miljoner mätarinstallationer inklusive en orderstock på 1.6 miljoner mätare. Genom detta förvärv expanderar Eltel sin marknadsnärvaro till att täcka även den tyska markanden. U-SERVs starka och snabbt växande lokala närvaro i kombination med Eltels breda internationella kompentens gällande implementering av smarta mätare erbjuder bra potential för framtida tillväxt.

Armin Pirkwieser kommer att fortsätta som VD för U-SERV GmbH.

För ytterligare information:
Ingela Ulfves
VP - IR and Group Communications
Tel: +358 40 311 3009, Ingela.ulfves@eltelnetworks.com

Hannu Tynkkynen
Director – Group External Communications and Sustainability
Tel: +358 40 311 4503, hannu.tynkkynen@eltelnetworks.com

About Eltel
Eltel is a leading European provider of technical services for critical infrastructure networks – Infranets – in the segments of Power, Communication and Transport & Security, with operations throughout the Nordic and Baltic regions, Poland, Germany, the United Kingdom and Africa. Eltel provides a broad and integrated range of services, spanning from maintenance and upgrade services to project deliveries. Eltel has a diverse contract portfolio and a loyal and growing customer base of large network owners. In 2015 Eltel net sales amounted to EUR 1,255 million. The current number of employees is approximately 9,600. Since February 2015, Eltel AB is listed on Nasdaq Stockholm.