• Emerse/

Elbilsföretaget Uniti väljer Emerse för att annonsera programmatiskt i kommande crowdfunding-kampanj

Report this content

Det unga svenska elbilsföretaget inleder en ny runda crowdfunding denna månad för att understödja sin senaste expansion och lanseringen på den brittiska marknaden år 2020. Emerse har anlitats för att via sin egenutvecklade DSP driva kännedom, engagemang och investeringar.

Uniti och Emerse har mycket gemensamt. Båda företagen byggdes i Lund och är pionjärer inom respektive bransch. Båda tror på kraften i att kombinera ”Big Data” med hög grad av kreativitet för att nå de bästa digitala resultaten.

Uniti, som kallats "Tesla for megacities" av Business Insider, erbjuder prisvärda elfordon som är specialanpassade för urbana pendlare. Sedan presentationen av konceptbilen Uniti One i 2017, finns ett växande globalt intresse för Uniti, inklusive tusentals förbeställningar, investeringar från över 28 länder och utmärkelser såsom Veckans Affärers E-Prize för hållbar transport. Företaget tillkännagav nyligen sina planer på att utveckla sin lätta, 2-sitsiga modell vid en pilotanläggning i det kända teknikklustret intill racingbanan Silverstone i England. I den fullt digitaliserade fabriken kommer man att producera fordon för nordiska och brittiska marknaden till år 2020, samtidigt som fabriken banar väg för fortsatt aggressiv marknadsexpansion. I linje med sitt community-drivna varumärke, kommer Uniti inom kort att erbjuda investerare i Storbritannien och på andra håll en begränsad möjlighet att förvärva eget kapital i bolaget via den Londonbaserade crowdfundingplattformen Crowdcube.

Crowdfunding är en investeringsform som blivit allt vanligare de senaste åren, där företag får hjälp att införskaffa kapital, samtidigt som efterfrågan av produkten prövas och kan generera ett följe av ”varumärkesevangelister”. Emerse del i partnerskapet är att genom sin teknik som består i avancerade algoritmer nå potentiella investerare och anhängare av varumärket med riktade budskap. Emerse bygger kraftfulla målgruppsprofiler, enligt strikta integritetspolicys, utifrån plats, livsstil, intressen mm. Dessa faktorer ligger till grund för en effektiv programmatisk målgruppsstyrning på utvalda webbplatser och digitala marknadsplatser, vilket ger Uniti möjligheten att med rätt budskap nå rätt person, vid rätt tidpunkt och till rätt kostnad. Emerse hjälper även Uniti att dra lärdomar från de insikter som förvärvats för att ytterligare förbättra sin metod, skapa ett stort intresse för varumärket Uniti och driva trafik till crowdfunding-sajten.

"Uniti är väl positionerat på marknaden för smarta elbilar. Jag gillade verkligen deras bil första gången jag såg den, där både design och teknik är i framkant. Uniti är en banbrytande aktör, inte bara inom bilutveckling, utan även inom digital marknadsföring. Jag är väldigt tacksam att de valde Emerse som partner för sin programmatiska annonsering. ", säger Carl-Johan Grund, grundare och vd för Emerse.

"Vi är väldigt glada att arbeta med Emerse i denna kampanj", säger Thomas Westrum, EVP Digital på Uniti. "Att ha en medieteknikpartner som verkligen förstår möjligheterna med programmatiskt hjälper oss utan tvekan att nå våra mål."

För mer information om Unitis crowdfunding-kampanj, eller tidigare tillgång till plattformen, går det att förregistrera intresse på https://www.uniti.earth/crowdcube/

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Carl-Johan Grund, vd på Emerse, via carl-johan.grund@emerse.com eller 046-378 01 00
Verena Kitowski, PR Manager på Uniti, verena@teamuniti.com, 0725-79 05 41

Om Uniti

Uniti existerar för att designa, producera och föra ultramoderna och högpresterande elbilar till massmarknaden. Unitis bilar är lätta, energisnåla och konstruerade med ett särskilt fokus på långsiktig hållbarhet. Unitis till 100% elektriska fordon, Uniti One, introducerades första gången vid företagets produktlanseringsevent ”U17” i december 2017. Det har genererat ett förbeställningsvärde på över 70 miljoner euro. Läs mer på https://www.uniti.earth

Om Emerse

Emerse är ett snabbväxande svenskt företag verksamt inom programmatisk annonsering som hjälper varumärken och företag att nå sina målgrupper och marknadsföringsmål mer effektivt. Emerse DSP (Demand Side Platform) fungerar genom avancerade algoritmer och data som utför automatiserad handel av annonsutrymmen via hundratals globala publicister och mediehus. Sedan starten 2007 har Emerse anlitats av annonsörer såsom Obama, Pizza Hut, Fonus, Zalando och Haglöfs. Emerse ägs och leds av grundaren Carl-Johan Grund som 2016 utsågs till Årets Företagare i Skåne hos organisationen Företagarna. Sedan 2014 är också investeringsbolaget Spiltan delägare. Läs mer på www.emerse.se

Taggar:

Citat

Vi är väldigt glada att arbeta med Emerse i denna kampanj. Att ha en medieteknikpartner som verkligen förstår möjligheterna med programmatiskt hjälper oss utan tvekan att nå våra mål.
Thomas Westrum, EVP Digital på Uniti
Carl-Johan Grund, grundare och vd för Emerse