Emerse öppnar kontor i Stockholm

Det snabbväxande teknikföretaget Emerse, verksamt inom programmatisk videoannonsering, stärker nu sitt Stockholmserbjudande ytterligare och rekryterar Johan Hedren med tidigare erfarenhet från bland annat Spotify och Znaptag.

Lundabaserade Emerse växer så det knakar. Omsättningen ökade med 80 procent till 21,3 miljoner under 2015 och nu rekryterar man för fullt. 18 medarbetare ska inom kort bli 30 och som en del i offensiven förstärker man sin närvaro i Stockholm.

- Vi har många kunder i regionen så det känns naturligt att ha ett starkt team i Stockholm. Johan Hedren är först på plats och vi letar redan efter ytterligare talanger, säger Carl-Johan Grund, VD och grundare av Emerse.

Johan Hedren var med och byggde upp försäljningsavdelningen på Spotify och kommer nu senast från Znaptag. På Emerse kommer han framförallt att fokusera på att utveckla erbjudandet och driva en expansiv etablering i huvudstaden.

- Programmatisk videoannonsering är än så länge relativt okänt i Sverige jämfört med i till exempel USA där handeln bara i år beräknas uppgå till närmare fyra miljarder dollar vilket skulle motsvara 40 procent av de totala investeringarna i digital videoannonsering. Vi har fortfarande inte sett samma explosionsartade utveckling i Sverige men jag tror att det bara är en tidsfråga innan varenda marknadschef kommer att efterfråga det, förutspår Johan Hedren.

Även Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, förväntar sig en fortsatt stark tillväxt inom programmatisk handel i Sverige och Emerse kan redan nu märka av en viss förändring i sin kundportfölj. Listan som tidigare dominerades av internationella storföretag såsom Coca-Cola, Samsung och Disney får nu sällskap av lokala aktörer som sjunde AP-fonden, Batteriåtervinningen och skidorten Hemavan Tärnaby

Johan Hedren och Carl-Johan Grund tillsammans utanför Emerse Stockholmskontor på Grevgatan 39.

Om programmatisk videoannonsering

Vid programmatisk, även kallad automatisk, handel riktas annonseringen inte bara mot en bestämd reklamplats utan även mot en viss målgrupp. All budgivning sker via annonsbörser där köparnas och säljarnas bud matchas i realtid. Tidigare har denna köpprocess varit manuell men genom Emerse egenutvecklade plattform kan marknadsförarens videokampanj optimeras utefter målgrupp, budget och andra attributionsmodeller. Resultatet blir en självgående och mer effektiv videodistribuering som i sin tur ger annonsören möjlighet att skapa ett mer målgruppsanpassat innehåll.

Emerse är ett snabbväxande svenskt företag verksamt inom programmatisk videoannonsering. Sedan starten 2007 har Emerse anlitats av välkända varumärken såsom Honda, Pizza Hut, Samsung, Mercedes, Coca-Cola, LG, Shell och Disney. Den egenutvecklade tekniska plattformen har hjälpt både Barack Obama och New Yorks borgmästare Bill de Blasio till valsegrar och sedan två år tillbaka hanterar Emerse videoannonsering åt EU. Emerse ägs och drivs i huvudsak av grundaren Carl-Johan Grund. Sedan 2015 är även investeringsbolaget Spilltan storägare med ett innehav på 36 procent. Mer information finns tillgänglig på www.emerse.com

Emerse Sverige AB i Stockholm
Grevgatan 39

Carl-Johan Grund, VD, Emerse
Email: carl-johan.grund@emerse.com
Mobil: +46 700 605 000

Johan Hedren, Affärsutvecklare / Key Account Manager, Emerse
Email: johan.hedren@emerse.com
Mobil: +46 703 730 791

Emerse omsättning ökade med 80 procent till 21,3 miljoner under 2015 och nu rekryterar man för fullt. 18 medarbetare ska inom kort bli 30.
Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, förväntar sig en fortsatt stark tillväxt inom programmatisk handel i Sverige.

Vi har många kunder i regionen så det känns naturligt att ha ett starkt team i Stockholm. Johan Hedren är först på plats och vi letar redan efter ytterligare talanger.
Carl-Johan Grund, VD, Emerse Sverige AB
Programmatisk videoannonsering är än så länge relativt okänt i Sverige jämfört med i till exempel USA där handeln bara i år beräknas uppgå till närmare fyra miljarder dollar vilket skulle motsvara 40 procent av de totala investeringarna i digital videoannonsering. Vi har fortfarande inte sett samma explosionsartade utveckling i Sverige men jag tror att det bara är en tidsfråga innan varenda marknadschef kommer att efterfråga det.
Johan Hedren, Affärsutvecklare, Emerse Sverige AB