Vellingeblomman testar nytt digitalt annonsformat – satsar på publikrekord för årlig Halloweenutställning som invigs 7 september

Vellingeblomman är ny kund hos det Lundabaserade annonsföretaget Emerse, vars grundare i nyligen utsågs till Årets företagare i Skåne. Avtalet omfattar så kallad programmatisk videoannonsering. Det innebär att rätt budskap riktas digitalt genom förvalda parametrar till noga utvalda målgrupper inom ett specificerat geografiskt område.

Vellingeblommans årliga Halloweenutställning invigs redan den 7 september. Inför det väljer företaget att använda en ny teknik och ett nytt digitalt annonsformat för att locka besökare från trakten. Den nya tekniken innebär att företaget kan nå smala och geografiskt utvalda målgrupper på nätet. Det sker genom ett samarbete med Emerse, det snabbväxande digitala annonsföretaget, vars grundare, Carl-Johan Grund, fick motta det prestigefyllda priset Årets Företagare i Skåne i helgen. Priset delas ut av organisationen Företagarna.

Annonseringen blir betydligt mer kostnadseffektiv jämfört med traditionella annonsformat som tv, printannonser i papperstidningar eller utomhusreklam. Med Emerse-tekniken får annonsköpare inte bara möjlighet att välja ut geografiska områden där de vill visa reklamfilmen, utan även vilken målgrupp som ska nås av annonseringen. Förutsättningarna förprogrammeras in i Emerse-systemet vilket gör annonseringen betydligt mer precis och kostnadseffektiv, jämfört med traditionell media.

– Vi satsar på besöksrekord till vår årliga Halloweenutställning och då är det viktigt att vi kan nå rätt målgrupp. Således är det en stor fördel för oss att kunna välja ut exakt vem vår reklamfilm ska visas för. I förlängningen ser vi även en stor potential att kunna använda tekniken till att uppmärksamma en särskild avdelning hos en specifik målgrupp. T.ex. skulle vi kunna rikta budskap om vår stora zoo-avdelning till husdjursägare, säger Dan Tedestål, vd och ägare av Vellingeblomman.

Programmatisk videohandel bedöms öka explosionsartat under 2016 totalt sett och Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, förväntar sig en fortsatt stark tillväxt inom programmatisk handel i Sverige.

– Vår nya teknik möjliggör bland annat lokalanpassad spridning, vilket gör att automatiserad videoannonsering nu även lämpar sig för små och medelstora företag med lokal anknytning, säger Stina Larsson, försäljningschef i Sverige på Emerse.

Bild från inspelningen av Vellingeblommans reklamfilm.

Stina Larsson
Head of Sales Sweden
stina.larsson@emerse.com

Emerse är ett snabbväxande svenskt företag verksamt inom programmatisk videoannonsering. Sedan starten 2007 har Emerse anlitats av välkända varumärken såsom Honda, Pizza Hut, Samsung, Mercedes, Coca-Cola, LG, Shell och Disney. Den egenutvecklade tekniska plattformen, baserad på avancerade algoritmer, har hjälpt både Barack Obama och New Yorks borgmästare Bill de Blasio till valsegrar och sedan två år tillbaka hanterar Emerse videoannonsering åt EU. Emerse ägs och drivs i huvudsak av grundaren Carl-Johan Grund. Sedan 2015 är även investeringsbolaget Spilltan storägare med ett innehav på 36 procent. Mer information finns tillgänglig på www.emerse.com

Vellingeblomman har inlett ett samarbete med Emerse, det snabbväxande digitala annonsföretaget, vars grundare, Carl-Johan Grund, fick motta det prestigefyllda priset Årets Företagare i Skåne i helgen. Priset delas ut av organisationen Företagarna.

Dan Tedestål, vd och ägare av Vellingeblomman
Vi ser en stor potential att kunna använda Emerse-tekniken till att uppmärksamma en särskild avdelning hos en specifik målgrupp
Stina Larsson, försäljningschef i Sverige på Emerse